Verkkosivujen uudistaminen säännöllisesti on tärkeää yrityksen brändin ja myynnin kannalta. Kotisivut toimivat yrityksen käyntikorttina ja siksi hyvin suunnitellut sivut ovat todellinen myyntivaltti. Ammattimaiset sivut näyttävät hyvältä, sekä sisältävät kaiken tarpeellisen yrityksestä ja sen tuotteista tai palveluista. Toimivilla sivuilla asiakas löytää etsimänsä nopeasti ja vaivattomasti. Sivujen hyvä käyttökokemus antaa hyvän vaikutelman myös brändistä.

Kotisivujen tietoja ja teknisiä ominaisuuksia on tärkeää päivittää säännöllisesti, jotta ne pysyvät ajan tasalla. Sivujen päivittämisen etuja ovat muun muassa SEO:n ja näkyvyyden parantaminen, asiakkaiden pitäminen kiinnostuneina, sekä heidän käyttökokemuksensa parantaminen. Kaikki nämä puolestaan heijastuvat positiivisesti yrityksen myyntiin. Analytiikan seuraaminen auttaa havaitsemaan mahdolliset ongelmat sivun toiminnassa. Jos sivun liikennemäärät ovat laskussa tai asiakkaat jättävät yhä useammin ostotapahtuman kesken, saattaa sivujen päivitys olla paikallaan.

Se, kuinka usein sivuja tulisi päivittää, on tietenkin tapauskohtaista, mutta vähintään sivujen ulkoasua olisi hyvä uudistaa sesonkiluonteisesti. Tällöin sivut näyttävät aina asiakkaan silmään freesiltä ja herättävät kiinnostuksen tuoreella sisällöllään.

Uudista ulkoasua

Ihmiset huomioivat vuodenaikojen vaihtumisen myös verkossa, joten nyt kannattaa hyödyntää nettisurffaajien kesämieltä. Kesän alku ja verkkosivujen uudistaminen sopivatkin hyvin yksi yhteen. Silloin kannattaa miettiä, miten yrityksesi vetoaa valosta ja lämmöstä nauttiviin lomailijoihin. Verkkokaupoissa valikoimaa kannattaa tietenkin keskittää kesäkauden tuotteisiin, mutta myös pienet muutokset sivujen yleisilmeessä vaikuttavat kävijöihin kummasti.

Kesällä kannattaa välttää liian tummia värejä ja raskaita fontteja. Käyttäjät yhdistävät kesään auringonpaisteeen, sinisen taivaan ja vihreän luonnon, joten niiden värimaailmaa voi hyödyntää myös sivustolla. Kesäaiheiset kuvat auttavat niin ikään luomaan positiivisia mielleyhtymiä.

Logon tai muun grafiikan päivittäminen kesäisemmäksi tuo brändiin kepeyttä ja hyvässä lykyssä houkuttelee asiakkaat tekemään kesäostoksensa juuri sinun sivuillasi. 3D-elementit ja mikroanimaatiot herättävät sivuston eloon ja vaikuttavat positiivisesti käyttökokemukseen. Liike on myös hyvä keino kiinnittävät asiakkaan huomio haluttuun paikkaan, esimerkiksi viimeisimpiin kesätarjouksiin.

Paranna sivujen toiminnallisuutta

Ihmiset haluavat ottaa kesällä rennosti. Kenelläkään tuskin on rannalla loikoillessaan kärsivällisyyttä tökkivien sivujen suhteen. Huono käyttökokemus karkottaa potentiaaliset asiakkaat saman tien. Siksi verkkosivujen on ehdottomasti oltava nopeat, toimivat ja helposti navigoitavat.

Kesällä ihmiset viettävät vähemmän aikaa pöytäkoneen ääressä, joten sivuja selataan paljon eri laitteilla. Tämä kannattaa ehdottomasti huomioida sivujen suunnittelussa. Mitä paremmin sivusto mukautuu eri laitteisiin ja näyttöihin, sitä enemmän ihmiset ovat halukkaita viettämään siellä aikaa. Varmista siis sivujen mobiiliystävällisyys ja lisää tarvittaessa ominaisuuksia, jotka parantavat käyttökokemusta eri laitteilla.

Tarkista, että sivuilta löytyvät myös kaikki muut tärkeät ominaisuudet, kuten hakupalkki, sosiaalisen median kuvakkeet ja yhteydenottolomake. Varmista, että valikot ja bannerit ovat ajan tasalla. On selvää, että oleellisten tietojen tulee olla ajan tasalla. Jos esimerkiksi yrityksen toimipisteet noudattavat kesäaukioloaikoja, tulee asiakkaalle kertoa siitä selkeästi.

Kesällä myös yritysten työntekijät lomailevat enemmän ja asiakaspalvelu saattaa palvella suppeammin. Sivuille kannattaakin harkita chat-ominaisuuden lisäämistä, jotta asiakkaat tuntevat saavansa joustavasti apua ongelmiinsa.

Lisää sivulle myös dynaamista sisältöä. Dynaamiset sivustot näyttävät eri käyttäjille erilaisilta riippuen heidän sijainnistaan, kiinnostuksen kohteistaan ja aiemmasta ostokäyttäytymisestään. Dynaamista sisältöä sisältävillä verkkosivustoilla on korkea sitoutumisprosentti. Mitä paremmin sivu on personoitu, sitä todennäköisesti kävijä löytää etsimänsä mahdollisimman nopeasti ja helposti.

Kesällä ihmiset liikkuvat paljon sisä- ja ulkotilojen välillä, joten sivujen olisi hyvä tarjota kävijöille sekä tumma että vaalea tila. Näin sivuston näkymä palvelee parhaiten heidän muuttuvia tarpeitaan; haluathan heidän viihtyvän sivullasi yhtä lailla kirkkaassa auringonpaisteessa kuin aurinkovarjon katveessa.

Lähteet: Zero Gravity Marketing