Mobiililaitteet, kuten älypuhelimet ja tabletit, ovat yhä useammin se väline, jolla verkkosivuja selataan. Myös Google priorisoi nykyään hakutuloksissaan mobiiliystävälliset sivustot. Ammattimaisten verkkosivujen onkin tänä päivänä ehdottoman tärkeää soveltua käytettäväksi erilaisilla laitteilla.

Muista ottaa mobiililaitteet huomioon

Etenkin sosiaalista mediaa käytetään paljon puhelimella, mikä tarkoittaa, että somessa kiinnostavaan mainokseen tai linkkiin törmäävä käyttäjä vierailee sivulla todennäköisesti juuri mobiililaitteella. Monet verkkosivut ja erityisesti verkkokaupat keräävät usein paljon kävijöitä sosiaalisen median alustojen kautta, joten on tärkeää varmistaa, että verkko-ostaminen onnistuu vaivattomasti myös mobiilissa. Kuten sanottu, myös Google seuraa asiakkaiden tyytyväisyyttä ja rankaisee huonosti toimivia sivuja hakukonenäkyvyydessään.

Verkkosivujen mobiiliystävällisyys tarkoittaa muun muassa sitä, että sivusto mukautuu erikokoisiin näyttöihin ja ominaisuudet toimivat moitteitta kaikissa laitteissa. Esimerkiksi väärän kokoinen fontti ja painikkeet, Flashin käyttö, sekä sisältöjen huono muovautuvuus erimuotoisille näytöille vaikuttavat negatiivisesti mobiililaitteella sivustoa katselevien käyttäjien käyttökokemukseen. Verkkosivujen tulee myös latautua nopeasti eri laitteilla.

Koska mobiililaitteet vain kasvattavat suosiotaan tulevaisuudessa, mobiiliystävällisyyden laiminlyöminen tarkoittaa yritykselle jatkossa yhä enemmän kilpailijoille menetettyjä asiakkaita.

Miten varmistan, että sivuni ovat mobiiliystävälliset?

Jos et ole varma siitä, kuinka hyvin sivusi sopivat käytettäväksi erilaisilla laitteilla, asia on helppo selvittää verkosta löytyvien työkalujen avulla. Esimerkiksi Googlen Search Console on nopea tapa testata sivujen mobiiliystävällisyys. Mobiiliystävällisyystesti on todella helppokäyttöinen; riittää, kun näpyttelet verkkosivujen URL-osoitteen tekstikenttään ja annat Googlen hoitaa loput. Testiin kuluu yleensä alle minuutti.

Testitulokset paljastavat sivuston mahdolliset mobiilikäytettävyysongelmat. Yleensä yksi tai kaksi pientä ongelmaa ei vielä tarkoita, että sivut eivät olisi mobiiliystävälliset. Toisaalta pahimmassa tapauksessa sivu ei ole lainkaan käytettävissä mobiililaitteilla.

Vaikka mobiiliystävällisyys on tärkeää, kannattaa yrityksen pysyä perillä siitä, millaisilla laitteilla juuri sen omat asiakkaat sivustoa käyttävät. Googlen analytiikka paljastaa, millä laitteilla sivua käytetään eniten. Vaikka käyttäjistä yhä useampi vierailee verkkosivuilla mobiililaitteella, perinteisemmät kävijät suosivat edelleen työpöytälaitteita, eikä jokaisen yrityksen asiakaskunta suinkaan käyttäydy samalla tavalla. Huomio kannattaa tietenkin keskittää sinne, mistä kävijöitä tulee eniten.

Sivuston mobiiliystävällisyyden varmistamisessa voi ja kannattaa hyödyntää ammattilaisen apua. Kun palveluntarjoaja toteuttaa verkkosivut alusta lähtien mobiiliystävällisesti, ne toimivat hyvin kaikilla laitteilla. Wepardilla on vuosien kokemus mobiiliystävällisten sivujen tekemisestä. Jos tarvitset apua, autamme mielellämme. Suunnitellaan sinulle yhdessä hyvät verkkosivut.

Lähde: Google