CMS (content management system) eli sisällönhallintajärjestelmä on tarpeellinen termi jokaiselle verkkosivujen perustamista harkitsevalle. Sisällönhallintajärjestelmien avulla voidaan hallita merkittäviä tietomääriä ilman, että kaikkea tarvitsee koodata alusta asti itse. Sisällönhallintajärjestelmät ovat yleensä myös erittäin SEO-ystävällisiä. 

Erilaisia järjestelmätyyppejä on useita, mutta yleensä CMS:stä puhuttaessa tarkoitetaan juuri verkkosivujen sisällönhallintajärjestelmiä. Vaihtoehdoista tutuimmat ja suosituimmat ovat WordPress, Drupal ja Joomla, mutta loppukädessä sisällönhallintajärjestelmä kannattaa aina valita omien tarpeiden mukaan.

Miksi CMS? 

Perinteinen CMS mahdollistaa helpon sisällön luomisen ja muokkaamisen. Se tarjoaa aloittelijoille sopivia valmiita malleja, joiden käyttäminen luonnistuu ilman sen kummempaa teknistä osaamista. Saatavilla on myös erilaisia lisäosia, joiden avulla voi räätälöidä ja tehostaa omien sivujen toimintaa. Valmiin järjestelmän käytön etuna on myös, että yleensä sivujen muokkaamiseen ja mahdollisiin ongelmiin löytyy helposti ohjeita ja tukea. Siksi sisältöjä on myös helppo hallinnoida itse. 

Helppoudella on toki myös kääntöpuolensa. Koska sisällönhallintajärjestelmät tarjoavat valmiita malleja, on joustoa vähemmän kuin alusta asti itse rakennetuissa sivuissa. Vaikka sisällönhallintajärjestelmät tarjoavat runsaasti erilaisia malleja eri tarpeisiin, voi käyttäjällä tulla vastaan paikkoja, joissa toteutus ei ole täsmälleen omien odotusten tai toiveiden mukaista. 

Mistä tiedän, mikä on minulle paras vaihtoehto? 

Ensisilmäyksellä saattaa vaikuttaa siltä, että sisällönhallintaohjelmat ovat kaikki samanlaisia, mutta lähemmin tarkasteltaessa eri järjestelmissä on hyvin erilaisia ominaisuuksia. Jo CMS:ää valitessa onkin tärkeää miettiä, millaisia odotuksia järjestelmän ominaisuuksille on. Kiinteiden ominaisuuksien muokkaaminen on aina haastavaa ja siksi on järkevintä valita sisällönhallintajärjestelmä, jonka ominaisuudet mukautuvat parhaiten omaan toimintaan. Se säästää pitkällä aikavälillä reippaasti aikaa ja vaivaa. Sisällönhallintajärjestelmän valinnassa on monia tekijöitä, jotka kannattaa ottaa huomioon.

Ensimmäisenä on syytä määrittää omat tarpeet. Onko sinulle tärkeintä sivujen helppokäyttöisyys, vai kenties järjestelmän muokattavuus? Muista, että hienoimmillakaan ominaisuuksilla ei tee mitään, jos et osaa käyttää järjestelmää. Mieti seuraavaksi, millaista sisältöä haluat tuottaa. Jotkut sisällönhallintajärjestelmät soveltuvat erinomaisesti esimerkiksi bloggaamiseen, toiset sisältävät enemmän verkkokaupan pyörittämiselle hyödyllisiä ominaisuuksia.

Kun tiedät, mitä palvelulta tarvitset, on aika vertailla eri CMS:ien ominaisuuksia. Tarkastele, millaiset kirjoitustyökalut ja sisällön rakennemallit vastaavat parhaiten toiveitasi. Tavoitteesi määrittävät myös pitkälti sen, millaisia lisäosia sivut mahdollisesti tarvitsevat. 

Myös turvallisuuteen kannattaa kiinnittää huomiota. Vaikka suuret CMS-järjestelmät panostavat tietoturvaan, ovat ne myös hakkerien kohteena. Muista myös tarkistaa hinnoittelu sekä se, kuinka SEO-ystävällinen sisällönhallintajärjestelmä on. Esimerkiksi WordPressissä on tarjolla lukuisia hakukoneoptimoinnissa auttavia lisäosia. 

Kun olet suunnilleen perillä siitä, millaisia tarpeita sinulla on verkkosivujen suhteen, oikea sisällönhallintajärjestelmäkin löytyy helpommin. Tutustu esimerkiksi Wepardin WordPress-palveluihin. Mikäli et osaa päättää tai tarvitset apua, ole rohkeasti yhteydessä Wepardin asiakaspalveluun.

Lähteet: Kontent, g2.com