Kesä on usein yrityksille hiljaista aikaa. Vaikka suurin osa henkilökunnasta ja asiakkaista olisi lomilla, ei markkinointia ja someaktiivisuutta kannata siltikään laiminlyödä. Jos yrityksessä ei ole kesän aikana mitään merkittävää meneillään, voi somemarkkinoinnissa keskittyä kevyempiin sisältöihin. Luovuus on sallittua, sillä tärkeintä on pitää brändiä näkyvillä lomienkin läpi. Lue alta kesän sisältöideat.

Sisältöideat kesäkuulle

1. Kesäloma. Kesälomat ovat tietenkin kauden ykkösteema. Tarjoa asiakkaillesi vinkkejä ja inspiraatiota lomailuun. Kesään kuuluvat muun muassa terveyteen, matkailuun, tapahtumiin, ruoanlaittoon, puutarhanhoitoon ja ulkoilma-aktiviteetteihin liittyvät aiheet. Valitse yrityksen brändiä palveleva tulokulma ja leikittele rohkeasti. Lomamielellä olevat asiakkaat sallivat yritystenkin somesisällöissä kepeyttä ja huumoria.

2. Maailman ympäristöpäivä. 5. kesäkuuta vietetään Maailman ympäristöpäivää, jonka tarkoituksena on rohkaista ihmisiä ympäristötoimiin ja tarkastelemaan luontoon liittyviä asenteitaan. Jokainen yksilö ja yritys voi osallistua teemapäivään erilaisten tapahtumien, kampanjoiden tai lahjoitusten muodossa. Ympäristöpäivään osallistuminen on loistava tapa tehdä yrityksen ympäristöpolitiikkaa ja arvoja tutuksi asiakaskunnalle. Muista, että vastuullisuusasiat voivat olla yritykselle todellinen valtti.

3. Pride-kuukausi. Kesäkuu on myös Pride-kuukausi. Vaikka yritys ei olisi virallinen yhteistyökumppani, on Pride erinomainen tilaisuus tuoda esille yrityksen arvoja. Muista kuitenkin, että sateenkaaripesusta kiinnijääminen vahingoittaa yrityksen brändiä, joten sanojen taustalta tulee löytyä todellisia tekoja.

Sisältöideat heinäkuulle

1. Kesätarjoukset. Heinäkuu on usein kesäkuukausista se kaikkein hiljaisin. Silloin kannattaa aktivoida rannalla tai riippukeinussa loikoilevia asiakkaita kiinnostavien tarjousten ja kampanjoiden avulla. Keksi kesään sopivat aiheet ja palkinnot innostaaksesi lomailijoita osallistumaan. Hyvä kilpailu tai kampanja kannustaa seuraajia julkaisemaan brändiisi liittyvää sisältöä somessa ja ohjaa liikennettä verkkosivuillesi.

2. Muoviton heinäkuu. Tiesitkö muovittomasta heinäkuusta? Se on Plastic Free Foundation -säätiön aloite muovittoman maailman puolesta. Esimerkiksi heinäkuussa 2019 arviolta 250 miljoonaa ihmistä ympäri maailmaa osallistui haasteeseen ja kampanjan myötä muovijätteen määrää on onnistuttu vähentämään peräti 825 miljoonaa kiloa vuodessa. Asiakkaat lukevat mielellään projekteista ympäristön ja kestävämmän kulutuksen puolesta.  Kerro heille, miten yrityksesi pyrkii vähentämään tai kierrättämään muovijätettä tai starttaa oma Muoviton heinäkuu -haaste ja rohkaise myös asiakkaitasi osallistumaan.

3. Viestintäteema. 17. heinäkuuta on Maailman emojipäivä ja teema on somessa täyttä kultaa. Mahdollisuudet ovat rajattomat. Yritykset voivat tarttua päivään puhumalla viestintästrategiosta, tekoälystä ja automatisoidusta viestinnästä, tai kielen ja viestintätapojen muutoksista teknologioiden ja kulttuurin muutoksissa. Tai entä, jos loisit yritykselle ikioman emojin, jonka myös asiakkaat voisivat ottaa käyttöön?

Ideat elokuulle

1. Takaisin töihin ja kouluun. Elokuun alku enteilee paluuta työpaikoille ja kouluihin. Yrityksille arkeen paluu on loistava markkinointimahdollisuus. Elokuu onkin oivaa aikaa markkinoida uusia ohjelmistoja, sovelluksia, palveluita sekä jakaa vinkkejä tuottavaan työskentelyyn / opiskeluun. Olipa alasi verkkoturvallisuus tai henkinen hyvinvointi, nyt kannattaa tuoda esiin hyödyllisiä resursseja, jotka auttavat aikuisia ja lapsia pääsemään kivuttomasti kiinni arkeen.

2. Kesän viimeiset päivät. Syksyn lähestyessä on aika ottaa kaikki irti kesästä. Innosta asiakkaitasi hyödyntämään kesän viimeiset päivät. Mistä löytyvät kiinnostavimmat nähtävyydet, hauskat tapahtumia tai aurinkoiset viikonloppukohteet? Ovatko sesongin tuotteet nyt alennuksessa? Kerro siitä kuuluvasti!

3. Maailman valokuvauspäivä. 19. elokuuta on Maailman valokuvauspäivä. Riippumatta siitä, toimiiko yrityksesi taiteen tai median kentällä, valokuvataiteen juhlapäivä kannattaa hyödyntää sosiaalisen median visuaalisilla alustoilla. Julkaise laadukkaita valokuvia, jotka edustavat brändiäsi tai esittelevät kiinnostavia tapoja käyttää tuotettasi. Voit myös ottaa asiakkaat mukaan lanseeraamalla brändin mukaisen valokuvahaasteen.

Lue myös: Brändin markkinointi kesällä – ota lomakaudesta kaikki irti

Lähteet: Jenny Luca CopyWriting, Helsinki Pride, Sustainably Fit