Oletko jo kuullut Social AI:sta? “AI:n sosiaalisena mediana” mainostettu sovellus on jakanut mielipiteitä. Jotkut rakastaneet sitä, osa on ymmärretysti pitänyt sitä vitsinä. Social AI tarjoaa käyttäjälle mahdollisuuden somekokemukseen ilman muita ihmisiä. Toiminnallisesti X:ää muistuttavassa palvelussa ei ole muita ihmiskäyttäjiä, vaan kaikki vuorovaikutus tapahtuu LLM:ien, eli suurten kielimallien kanssa. Suomeksi sanottuna käyttäjä siis somettaa bottien kanssa.
Toki botteja löytyy myös muista somepalveluista. Joskus saattaa jopa tuntua siltä, että X.n kaltaiset palvelut ovat täynnä botteja. SocialAI:ssa tekoäly on kuitenkin valjastettu palvelemaan käyttäjää. Keskusteluhuoneen ainoana ihmisenä käyttäjä on oman yksityisen somemaailmansa ”päähenkilö”, joka päättää, mistä puhutaan. Käyttäjä saa jakaa ajatuksiaan bottien kanssa, jotka eivät koskaan kyllästy kuuntelemaan ja kommentoimaan. Ne eivät koskaan ghostaa tai jätä tykkäämättä käyttäjän kuvista. Koskaan ei tarvitse pelätä, että oma julkaisu jää vaille reaktioita.
Keinotekoisia kohtaamisia, yksityisesti
Vaikka Social AI ulkoisesti jäljittelee sosiaalista mediaa, todellisuudessa kaikki sosiaaliset kohtaamiset ovat keinotekoisia, sillä kaikki toimijat käyttäjää lukuunottamatta ovat botteja. Sovelluksen kohtaamisten luvataan myös olevan täysin yksityisiä, joten käyttäjät saavat ilmaista itseään ilman tuomitsevien katseiden pelkoa. Sovelluksen kehittäjä Michael Sayman kertoo TechCrunch -sivustolla haluneensa rakentaa turvallisen tilan, jossa ihmiset voisivat jakaa ajatuksiaan ja saada yksityistä palautetta. Vaikka idea oli muhinut jo pitkään, vasta äskettäin tekoälyn kehitys mahdollisti vision toteuttamisen nykyisessä muodossaan.
Kokemuksen räätälöimiseksi käyttäjän tulee valita, millaisia seuraajia hän haluaa. Botit voivat olla liberaaleja tai konservatiiveja, nörttejä tai trolleja, intellektuelleja tai vitsiniekkoja. Omaan verkostoon tulee valita vähintään kolmenlaisia seuraajia, mutta ylärajaa ei (sovelluksen rajojen puitteissa) ole. Käyttäjän valitsemat tyypit määräävät, millainen keskusteluilmapiiri somessa vallitsee; jos käyttäjä valitsee seuraajikseen cheerleadereita, on palaute aina tsemppaavaa ja kehuvaa. Hieman haastamista kaipaava käyttäjä voi valita kriitikkoja, sarkastisia tai “raa’an reheillisiä” seuraajia. Saymanin mukaan sovellus on myös suunniteltu oppimaan ja mukautumaan käyttäjänsä makuun sen perusteella, miten tämä on vuorovaikutuksessa seuraajien ja sisältöjen kanssa.
Sayman painottaa, että SocialAI poikkeaa ChatGPT:n kaltaisista tekoälysovelluksista siinä, että käyttäjät voivat hyötyä monipuolisemmista vastauksista.
– Joten mietin itsekseni, miten voisimme auttaa ihmisiä kommunikoimaan monien erilaisten tekoälymallien kanssa, koska ihannetapauksessa ihmiset haluavat pystyä vertailemaan eri vastauksia, hän selittää TechCrunch -sivustolla.
Sayman sanoo suunnitelleensa sovelluksen, jotta käyttäjät voisivat “tuntea tulevansa kuulluksi”, sekä “tarjota tilaa pohdiskelulle, tuelle ja palautteelle” tilassa, joka toimii kuin “tiivis yhteisö”.
Lue myös: Voiko ChatGPT auttaa löytämään unelmiesi työpaikan?
Lue myös: Tekoäly-termit, jotka kannattaa jo osata
Lähteet: Social AI, TechCrunch