LinkedIn Services Marketplace on freelancereille ja heidän palvelujaan tarvitseville suunnattu rekrytointialusta, joka korvaa LinkedInin aiemman, ainoastaan Yhdysvalloissa toimineen freelance-markkinapaikan, LinkedIn ProFinderin. LinkedIn Services Marketplace on käyttäjilleen maksuton ja TechCrunch kertoo, että palveluun on rekisteröitynyt jo noin 10 miljoonaa freelanceria.

LinkedIn lanseerasi freelance-markkinapaikan vuonna 2021. Lokakuussa se julkaisi ensimmäisen suuremman päivityksen siitä, kuinka laajasti palvelu on otettu käyttöön. LinkedInin datan mukaan noin palvelua käyttää jo 10 miljoonaa ihmistä Ei-sitovia kyselyjä tehdään palvelun kautta keskimäärin kahdeksan minuutissa, mikä on 65 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten. LinkedIn ei kerro, kuinka moni kysely johtaa työllistymiseen.

Vaikka luvut ovat nousussa, on palvelu vielä suhteellisen tuntematon. LinkedInillä on hieman yli miljardi rekisteröitynyttä käyttäjää, mikä tarkoittaa, että vain noin prosentti on tähän mennessä löytänyt freelance-markkinapaikan.

Mikä on LinkedIn Services Marketplace?

Työnantajat eivät listaa avoimia töitä, vaan he voivat hyödyntää palvelua sopivien freelancerien löytämiseen. Rekisteröityneiden friikkujen joukosta voi tehdä hakuja avainsanoilla ja erilaisia suodattimia hyödyntäen. Ehdokkaita voi rajata esimerkiksi alan, alueen ja kielen mukaan. Tällä hetkellä palvelusta löytyy 16 kategoriaa, joihin kuuluvat muun muassa IT-ala, markkinointi, konsultointi, design ja tapahtuma-ala. Kyseessä on alusta, joka auttaa ainoastaan yhdistämään freelancerit ja työnantajat, se ei tarjoa lisätyökaluja esimerkiksi maksujen hallintaan. Palvelu on saatavilla maailmanlaajuisesti. LinkedIn Services Marketplace ei ole ainoa freelancereita palveleva alusta, vaan vastaavia palveluja löytyy verkosta useita ja niiden ominaisuudet poikkeavat toisistaan jonkin verran.

LinkedIn lanseerasi palvelun covid-19-pandemian jälkimainingeissa, jolloin moni haki aiempaa joustavampia työskentelymalleja.
Vuonna 2024 useat vastaavat freelance-markkinapaikat ovat kuitenkin TechCrunch -sivuston mukaan havainneet kysynnän laskua, kun yhä useammat valitsevat vakituisen työpaikan tai yksinkertaisesti siirtyvät pois palvelualustoilta.

Tällä hetkellä LinkedIn hyödyntää Services Marketplace -palvelua erityisesti käyttäjien sitouttamiseen ja premium-tilausten määrän kasvattamiseen. On hyvin mahdollista, että tulevaisuudessa Linkedin kehittää palvelua ja sen hinnoittelumallia uusiin suuntiin. Myös tekoälyn kehitys saattaa lähitulevaisuudessa muuttaa radikaalisti markkinapaikkojen toimintaa ja työnhakua laajemminkin.

Lue myös: Voiko ChatGPT auttaa löytämään unelmiesi työpaikan?

Lue myös: LinkedIn keskeytti tekoälyn kouluttamisen brittidatalla

Lähteet: Betterteam, TechCrunch, LinkedIn