Mitä ottaa huomioon kampaanon verkkosivujen kanssa?
Siinä missä entisaikoina parturit ja kampaamot löytyivät paikallislehden tai puhelinluettelon sivuilta, on muidenkin yritysten tavoin nykyään miltei välttämätöntä löytyä myös netin kautta. Jotkut yrittäjät saattavat turvautua vaikkapa pelkkään Facebook-sivuun, mutta tosiasia on, etteivät kaikki mahdolliset asiakkaat ole naamakirjan käyttäjiä tai sivu ei taivu haluttuihin toimintoihin. Siksi onkin tärkeää, että yrityksellä on toimivat nettisivut, joiden kautta kävijät päätyvät istumaan penkkiin asti. Vanha sanonta kuuluukin, että mikäli ei ole netissä, ei ole olemassa ja se pitää hyvin paikkansa. Nettisivut kampaamoille ovat siis lähes elinehto.
Ei ole yhden tekevää millaiset nettisivut kampaamoalan yrityksellä tulisi olla. Nettisivut koostuvat monista elementeistä tekemättä kuitenkaan sivustosta vaikeakäyttöistä tai sekavaa. Mitä yksinkertaisemmat sivut ovat, sitä helpommin myös kävijät pysyvät tietojen parissa pidempään. Mitä siis hyvät sivut sisältävät? Me kerromme!
Ei turhaa jaarittelua
Valitettavan usein näkee, miten yrityksen sivuille on tulvan lailla laitettu niin paljon tekstiä ja muuta tavaraa, ettei pääasiasta saa selkoa. Moderni viestintä on ehkä jopa hieman surullista, sillä informaation tulisi olla tiiviissä paketissa, lyhyesti ja selkeästi muotoiltuna, jotta asia tulee esille vaivatta. Kun nykyään kaikki sosiaalisen median kanavat ovat täynnä videomuotoista sisältöä, jossa tieto tulee nopeasti, ei nettisivuilla olevia pitkiä tekstejä jakseta lukea.
Etusivulla kerrotaan, mistä yrityksessä on kyse, missä se sijaitsee ja mitkä teemat ovat erikoisosaamista sekä luonnollisesti yhteystiedot. Palvelut ja tuotteet hintoineen voivat olla omalla sivullaan ja jos palveluita on monia erilaisia, voi niitä jakaa alaotsikoiden alle.
Sen ohella, että tekstit ovat oikoluettuja ja kieliopillisesti oikein, kannattaa panostaa myös sivustolla oleviin kuviin. Kuvapankkikuvien suhteen taas tulisi olla varovainen, etenkin kampauksien tai värjäyksien suhteen, jotta asiakkaalla ei mene työnäytteet sekaisin kuvituskuvien kanssa. Siksi sivustolla voikin olla oma galleria nimenomaan kyseisen parturin tai kampaamon työn jäljestä. Silloin tarjolla on aitoa näyttöä suoritettavasta laadusta.
Sivut nettiin ja toivotaan parasta?
Kuvien ja työnäytteiden lisäksi toinen erittäin tärkeä elementti kampaamoalan sivuilla on sähköinen ajanvarausjärjestelmä. Näitä on tarjolla runsaasti niin ilmaisia kuin maksullisiakin, joten on ymmärrettävää, että niistä ei tahdo saada kiinni. Sähköistä ajanvarausta suunnitellessa onkin paras miettiä, mitä järjestelmältä haluaa asiakkaiden suhteen. Toisille käy yksinkertaisempi kalenteri vähäisillä toiminnoilla, toiset taas tarvitsevat yksityiskohtaisen varaussysteemin, joka kerää mahdollisimman paljon tietoa ennen kampaamoon tuloa. Ja yhtä lailla, kun varausjärjestelmä helpottaa yrittäjän arkea, on asiakaskin tyytyväisempi voidessaan hoitaa varauksen suoraan netissä. Kenenkään ei tarvitse käyttää aikaa puhelimessa roikkumiseen.
Tässä yhteydessä tulee myös muistaa tietosuojalaki, eli hoitaa GDPR-seloste kuntoon oman yrityksen ja rekisterien osalta. Kaikissa henkilötietoja käsittelevissä organisaatioissa asioiden pitää olla asetuksen edellyttämässä kunnossa. GDPR koskee kaikkia rekisterinpitäjiä, joilla on henkilödataa, myös yrityksen henkilökunnasta kerättyjä.
Jotta loppupelissä rekisteriin edes kertyy asiakkaita, tulee yrityksen sivustolla olla näkyvyyspuolikin kunnossa. Ei riitä, että sivut lasketaan nettiin ja toivotaan parasta. Tätä varten sivut tulee hakukoneoptimoida, englanniksi käytettävä lyhenne on SEO (search engine optimization). Tämä tarkoittaa, että sivujen tekstit muotoillaan sellaiseen kuosiin, että hakukoneet löytävät ne helposti ja nostavat hakutulosten kärkeen. Varsinkin, jos samassa kaupungissa on useita parturikampaamoja, voi hakukoneoptimointi olla ratkaisevassa asemassa. Tarvittaessa tätä voi tehostaa ostamalla tiettyjä hakusanoja ja käyttämällä hakukonemarkkinointia.
Nettisivujen kanssa käsi kädessä kanssa kulkevat sosiaalisen median kanavat. Someenkaan ei kannata roiskia ihan mitä tahansa, vaan huolellinen suunnittelu ja sisältökalenteri pelastaa tässäkin jo paljon. Pienempi määrä laadukasta sisältöä on parempi kuin joka päivä turhan tuuttaamista linjoille. Somenkin osalta kannattaa hyödyntää oman osaamisen esittelyä tiedon jakamisen ja työnäytteiden kantilta. Näin potentiaaliset asiakkaat tietävät, mitä odottaa!
Lue lisää kuinka Wepardi voi auttaa kampaamoasi täältä: https://wepardi.fi/kampaajalle/
Lue lisää kotisivuista täältä https://wepardi.fi/palvelut/kotisivut/