Vinkkejä kampaamon someen
Tuntuuko, että painit koko ajan yrityksesi diginäkyvyyden suhteen? Ei hätää, olet varmasti yksi monista, jotka miettivät samoja asioita. Saatetaan ajatella, että riittää, kun olet tehnyt parturi-kampaamolle nettisivut. Nekin vaativat silti ylläpitoa, sillä nettisivut, jotka on päivitetty viimeksi neljä vuotta sitten, eivät anna kovin aktiivista kuvaa toiminnasta. On ymmärrettävää, että parturikampaamon yrittäjällä on kirjaimellisesti kädet täynnä töitä, eikä aika – saati jaksaminen – riitä sen enempää.
Siksi onkin helppoa, kun saatavilla on apua digitaaliseen puoleen, oli kyse sitten nettisivuista tai sosiaalisen median sisällöstä. Tässä artikkelissa listaamme vinkkejä someen ja etenkin millaista sisältöä on hyvä postata kampaamoalan yrityksen kanaville!
Laatu ja määrä
Sosiaalisen median alustoja on lukuisia ja niiden määrä kasvaa jatkuvasti. Videosisältöön keskittyvä TikTok on noussut suosiossa muiden ohi, mutta perinteinen kuviin nojautuva Instagram pitää pintansa. Vaikka alustoja onkin paljon ja jokainen tuntuu tarjoavan jotain erilaista, ei silti kannata ahnehtia kaikkea. Moni yrittäjä kokee, että mitä useammassa kanavassa on, sitä enemmän saa näkyvyyttä. Näin ei kuitenkaan ole. Laatuun ja määrään tulee panostaa. Se, että saman sisällön jakaa useammalle kanavalla samassa muodossa, ei palvele pidemmällä tähtäimellä. Ajatus sisällön käyttämisestä useampaan kertaan saattaa tuntua houkuttelevalta, mutta aika, joka käytetään alustoille yksilöidyn sisällön tekoon maksaa itsensä takaisin. Yritys, joka pystyy tuomaan aina uutta näkökulmaa, pysyy freessinä.
Digitaalisen markkinoinnin suunnitelmaa tehtäessä pitää miettiä, mikä on yrityksen kohderyhmä ja markkinointialue sekä mitä näkyvyyden suhteen halutaan saavuttaa. Tähän ei tarvita kalliita mainostoimistoja, vaan tavoitteitaan voi listata ihan ruutupaperille. Sen pohjalta on helpompi lähteä suunnittelemaan toteutustapaa sekä tarkempaa sisältöä. Alkuun voi valita vain pari somekanavaa, joiden puitteissa voi sisältöä julkaista sekä hieman varioida alustan mukaan.
Panosta sisältöön
Kuten myös alustojen määrän suhteen, myös julkaisuiden kanssa laatu korvaa määrän. Sisältösuunnitelmaa tai sisältökalenteria suunniteltaessa on useita eri tapoja sen toteuttamiseen. Kalenteria voi rakentaa teemoittain, jossa aiheet vaihtuvat teeman sisällä esimerkiksi viikoittain tai kuukausittain. Julkaisuja voi olla vaikkapa kaksi tai kolme viikossa ja päälle mahdollisia videosisältöjä, jollei sisältö itsessään koostu juurikin videoista. Toinen tapa kalenterin rakentamiseen on kasata käsiteltäviä aiheita tarkemmin jaoteltuina. Näin ainakin tekstimuotoista sisältöä on helpompi tuottaa, kun tarkka aihe on selvillä.
Somealustoiden algoritmit tekevät sen, että käyttäjät näkevät enemmän ja enemmän satunnaista sisältöä. Varsinaisista seuraajista ei pian ole “mitään” hyötyä, vaan on kannattavampaa laittaa paukut sisältöön, joka taatusti saa tykkäyksiä sekä jakoja.
Kun mietitään nimenomaan kampaamoalaa, on sen maailmasta tavattoman helppoa saada hyvää, visuaalista sisältöä. Värikkäät hiukset, leikkaustyylit, kampaukset ovat äärettömän arvokasta näyttöä muun muassa kyseisen kampaajan tai parturin työn jäljestä sekä laadusta. Nykypäivän älypuhelimien kameroissa riittää laatu jopa printtipainoon asti, mutta sitäkin merkittävämpää on, että kuvat ovat selkeitä, oikeasta kuvakulmasta otettuja sekä niin, että kameran laatua on hyödynnetty. Amatöörikuvaajiakin saa edullisesti auttamaan somekuvien ottamisessa, jos ei luota omaan taiteelliseen visioonsa. Somesisällön kuvaamiseen on saatavilla paljon apuvälineitä, kuten LED-rengasvaloja puhelimelle sopivalla telineellä tai erillisiä kuvaustaustoja.
Tämän hetken juttu sosiaalisessa mediassa ovat lyhyet, informatiiviset videopätkät, joita kulutetaan päivittäin lukemattomia tunteja. Jonkin videon lähteminen viraaliksi on usein tuuristakin kiinni, mutta hyvin tehdyllä videosisällöllä saa kätevästi näkyvyyttä. Mikä parasta, sosiaalisen median kanavat toimivat kampaamoalan yrittäjällä portfoliona ja somesyötteet voi upottaa yrityksen nettisivuille. Näin sivutkin ovat siltä osalta ajan tasalla ja aktiiviset!
Millaiset sitten ottaa huomioon kun suunnittelet Parturi-kampaamolle nettisivut? Lue lisää täältä!
Lisäksi löydät lisää ohjeita verkkosivuihin täältä!