Älypuhelin kulkee mukana kaikkialle ja sillä hoituu kätevästi melkein asia kuin asia. Valitettavan harva on kuitenkaan hyvin perillä riskeistä, joita puhelimen käyttöön liittyy. Mobiililaitteisiin kohdistuu paljon erilaisia tietoturvauhkia ja mitä enemmän asioita puhelimella hoitaa, sitä valppaampi käyttäjän on oltava. Esimerkiksi pankkitietojen vaarantumisella voi olla vakavia seurauksia. Puhelimen käyttö on turvallisinta silloin, kun laitteen päivitykset ovat ajan tasalla ja käyttäjä noudattaa riittävää varovaisuutta. Alta löydät yleisimmät tietoturvauhat, joita vastaan älypuhelimen käyttäjän on nyt syytä osata suojautua.

1. Tietovuodot

Lähes kaikki sovellukset keräävät tietoja. Uutta sovellusta ladatessa käyttäjän pitäisikin jaksaa paneutua siihen, millaisia tietoja sovellus hänestä kerää. Näkeekö sovellus esimerkiksi nimesi, syntymäaikasi, sijaintitietosi, puhelimen yhteystiedot, valokuvat tai pankkikortin tiedot? Tiedot tallennetaan sovelluksen ylläpitäjien palvelimille, jotka saattavat joutua hakkerien kohteeksi. Mahdollisen tietovuodon sattuessa myös sinun tietosi vaarantuvat. Sovellusten keräämää dataa voi yleensä jossain määrin itse rajoittaa ja niin kannattaa ehdottomasti tehdä.

2. Avoin Wi-Fi

Yhteyden muodostaminen avoimeen WiFi-verkkoon on kätevää, mutta vaarallista. Silloin kuka tahansa lähistöllä oleva voi vakoilla toimintaasi verkossa. Siksi esimerkiksi pankkiasioita ei kannata ikinä hoitaa avoimessa verkossa. Avoin verkko on aina tietoturvauhka. Käytä suojattua yhteyttä aina kun mahdollista.

3. Phishing-hyökkäykset

Verkkorikolliset käyttävät usein sähköpostia, tekstiviestejä ja puhelinsoittoja yrittäessään onkia ihmisiltä yksityistä tietoa, kuten salasanoja. Vaikka yleisimmät tietoturvauhat ovat älypuhelimen käyttäjien tiedossa, etenkin kiireessä kuka vain voi erehtyä napauttamaan luotettavan kuuloiselta lähettäjältä tullutta linkkiä. Tietojenkalasteluhuijauksilta suojautuaksesi, muista aina varmistaa, kuka sinua tavoittelee. Esimerkiksi pankit eivät soittele salasanojasi, joten tarkista aina yrityksen virallisesta puhelinnumerosta, onko sinua yritetty tavoitella.

4. Haittaohjelmat ja sovellukset, joiden suojaus on heikko

Jos tuntuu, että sovellus on liian hyvä ollakseen totta, se luultavasti on juuri sitä. Jos sovellus esimerkiksi lupaa maksuttoman pääsyn premium-sisältöön, jonka pitäisi olla maksullista, on kyseessä todennäköisesti troijalainen. Tällöin sovellus sisältää viruksen, joka voi varastaa tietojasi tai lukita laitteen. Vältä sovelluksia, joita ei löydy tunnetuista sovelluskaupoista ja joilla ei ole arvosteluhistoriaa. Vakoilusovellukset taas mahdollistavat muun muassa viestien, keskusteluiden ja sijaintisi vakoilun.

Myös sovellukset, joiden oma suojaus on heikko, muodostavat tietoturvauhan, sillä ne asettavat käyttäjiensä tiedot vaaraan. Valitettavasti tavallisen tallaajan on vaikea tietää tarkalleen, millainen salaus milläkin sovelluksella on käytössä. Jokainen voi kuitenkin itse päättää, kenelle hän uskoo mitäkin tietoa itsestään.

5. Heikko salasana

Käsi ylös, kuinka moni käyttää helposti arvattavia salasanoja, tai kierrättää jo käyttämiään salasanoja? Tämä tekee hakkerien työstä huomattavasti helpompaa. Pidä tilisi turvassa luomalla vahva, yksilöllinen salasana jokaiseen palveluun ja suosi monivaiheista tunnistautumista aina kun mahdollista.

Lue lisää siitä, millainen on hyvä salasana.

6. Päivittämätön laite

Milloin viimeksi tarkistit puhelimesi päivitykset? Päivitysten ajan tasalla pitäminen on avainasemassa haittaohjelmilta ja muilta tietoturvauhilta suojautumisessa. Puhelin, joka ei enää tue uusimpia tietoturvapäivityksiä, tulisi vaihtaa. Esimerkiksi Apple tarjoaa iPhoneille päivityksiä noin 5-6 vuoden ajan.

7. Identiteettivarkaus

Identiteettivarkaudet ovat yleistyneet viime vuosina. Varastettuja henkilötietoja voidaan käyttää myös matkapuhelinliittymien kaappaamiseen tai uusien matkapuhelinliittymien avaamiseen. Asia paljastuu, kun uhrille tipahtaa postiluukusta valtava lasku.

Lähteet: Reader’s Digest