Uuden sukupolven Google Analytics 4, eli tuttavallisemmin GA4, on tuttu päivittäinen työkalu monelle verkkosivujen omistajalle. Googlen mittauskokonaisuus kerää hyödyllistä tapahtumapohjaista dataa sivustoilta ja sovelluksista. Viime päivinä monet käyttäjät ovat kuitenkin analytiikkaa tutkaillessaan havainneet epäilyttävään liikennettä sivuillaan. Spämmikone, joka näyttäisi toimivan Puolasta käsin, on pommittanut valtavan määrän feikkitrafiikkia useille eurooppalaisille sivustoille. Asian ovat havainneet myös Wepardin henkilökunnan jäsenet ja aihe on trendannut Google Helpissä. Vähintään sadat käyttäjät näyttävät jo kohdanneet saman toimijan. Spämmääjä news.grets.store on operoinut niin sanottua referral spam -pommitusta ohjaamalla verkkosivustoille feikkikävijöitä noin 20 minuutin välein. Tämä kyseinen liikenteen lähde ilmestyy referral trafiikin alle.

Samasta ongelmasta raportoi myös markkinoinnin asiantuntija Antti Leino aiemmin tällä viikolla LinkedIn-sivullaan, jossa hän kertoi oman sivustonsa joutuneen news grets storen kohteeksi.

– Kaiken lisäksi sitä on nähtävästi hankala blokata, Leino huomautti kirjoituksessaan.

Hän lisäsi julkaisuunsa myös YouTube -videon, jossa opastetaan, kuinka suodattaa ei-toivottu trafiikki. Videolla esitetyt konstit eivät kuitenkaan nekään tunnu tehoavan news.grets.store -ongelmaan. Myös Googlen Helpissä on etsitty kuumeisesti tapoja estää analytiikkaa vääristävä spämmi. Osa käyttäjistä kertoo yrittäneensä muun muassa estää spämmin Cloudflaren avulla, mutta ilman menestystä. Osa sanoo pommituksen loppuneen hetkeksi, mutta jatkuneen jälleen seuraavana päivänä. Jotkut käyttäjät ovat arvelleet, että ongelman voi ratkaista itse Google Analytics, joka on ollut hidas reagoimaan käyttäjien kysymyksiin.

Mikä ihmeen referral spam?

Referral spam on ilmiö, jossa käyttäjän tilille saattaa yhtäkkiä tulla valtavasti osumia epäilyttäviltä verkkosivustoilta. Ajatuksena on, että useilla Google Analytics -tileillä näkyminen johdattaa ihmisiä vierailemaan spämmääjän sivustolla. Siellä kävijöille saatetaan tarjoilla esimerkiksi mainoksia, evästeitä, tai yksinkertaisesti pyrkiä kasvattamaan sivuston vierailujen määrää. Jos toiminta on automatisoitu, voi spämmääjä vierailla tuhansilla sivustoilla hyvinkin lyhyessä ajassa, keräten näin merkittävän määrän klikkejä omille sivuilleen. Referral spam on erityisen ikävä ilmiö siksi, että se vääristää liikenteeseen liittyvää, verkkosivujen ylläpitäjälle tärkeää dataa.

Lue myös: Omakannan nimissä liikkuu uusi huijausviesti

Lue myös: Ammattimaiset huijausyritykset yleistyvät: tunnettu urheilija havahtui sponsoridiilin outouksiin

Lähteet: Google, LinkedIn