Kesä on brändeille erinomainen hetki hakea kontaktia yleisöönsä kepeän ja persoonallisen sisältömarkkinoinnin kautta. Aurinkoinen sää ja rento lomatunnelma saa ihmiset hakemaan viihdyttävää sisältöä sosiaalisesta mediasta. Kesällä yleisöä ei kannata rasittaa raskailla tietopaketeilla, vaan brändin kuin brändin kannattaa hyödyntää kauden teemoja ja tapahtumia. Ulkoilu, lomailu, matkustaminen sekä kesäiset ruoka-, -kauneus- ja terveysvinkit ovat yleispäteviä aiheita. Lomakauteen sopiva sisältö, joka vastaa yleisön kiinnostuksen kohteita ja tarpeita, tekee brändistä vetovoimaisen tiedon lähteen lomailijoille.
Brändin markkinointi somessa
Sosiaalisen medioiden alustoilla on ympäri vuoden tärkeä rooli markkinoinnissa. Kesällä ihmiset kuitenkin viettävät vähemmän aikaa ruutujen ääressä, joten somemarkkinoinnissa on syytä priorisoida tehokkuus volyymin sijaan. Ensimmäinen askel on tietenkin panostaa resurssit oikeisiin kanaviin. Yleisöstä riippuen se voi olla TikTok, Instagram, Facebook tai LinkedIn. Oman yleisön tunteminen on tärkeää, jotta markkinointi kohdentuu oikein. Lienee sanomattakin selvää, että myös sisällön täytyy resonoida brändin kohdeyleisön kanssa.
Tehokas tapa luoda kiinnostavaa sosiaalisen median sisältöä on käyttää brändättyä hashtagia. Brändätty hashtag on ainutlaatuinen, eksklusiivisesti omaan brändiin tai kampanjaan liittyvä hashtag, joka kannustaa seuraajia jakamaan brändiin liittyvää sisältöä. Hashtagia voi hyödyntää myös kilpailuissa, joissa kannustetaan käyttäjiä julkaisemaan brändiin tai kampanjaan liittyvää sisältöä. Yleisön aktiivisuutta lisäävät kampanjat auttavat lisäämään bränditietoisuutta ja sitoutumista. Myös yhteistyö vaikuttajien kanssa on loistava tapa tavoittaa uusia yleisöjä ja ohjata lisää liikennettä brändin verkkosivustolle.
Kun erilaiset kilpailut ja kampanjat ohjaavat verkkosivustolle lisää liikennettä, kannattaa se ehdottomasti hyödyntää. Jo ennen kampanjan lanseeraamista on hyvä asettaa selkeät tavoitteet siitä, mitä halutaan saavuttaa. Onko tavoitteena kasvattaa someyleisöä, ohjata liikennettä verkkosivustolle vai luoda liidejä? Tämän jälkeen kampanjasisältöjä on helppo räätälöidä tavoitteiden mukaisiksi.
Kun kilpailu on päättynyt, on tärkeää muistaa olla yhteydessä osallistujiin. Osallistujia voi kiittää osallistumisesta ja kertoa heille mahdollisista tulevista kampanjoista tai tapahtumista. Tämä auttaa sitouttamaan yleisön brändiin.
Uutiskirjeiden sisältösuunnittelu
Kesäkuukausina uutiskirjeet ja blogit ovat erityisen tärkeitä, sillä lomailijat eivät ole välttämättä yhtä aktiivisia sosiaalisessa mediassa. Sähköpostiuutiskirjeet ovat loistava tapa pitää yleisö ajan tasalla brändin viimeisimmistä uutisista ja tarjouksista. Kesän uutiskirjeet kannattaa aina maustaa kesäaiheisella sisällöllä kiinnostuksen maksimoimiseksi. Eksklusiiviset tarjoukset ovat loistava tapa kannustaa yleisöä vierailemaan verkkosivustolla. Asiakkaita ei kuitenkaan kannata pommittaa turhalla spämmillä. Jos brändi viettää kesällä hiljaiseloa, on uutiskirjeiden lähettämistä järkevämpi lykätä.
Kesäsisältöä luotaessa on tärkeää pitää mielessä oman brändin arvot. Sisällön tulee aina olla linjassa brändin tyylin ja tavoitteiden kanssa. Kesäteemojen hyödyntäminen voi kuitenkin auttaa esittelemään tuotteita tai palveluita uudessa valossa, esimerkiksi tavallista kepeämmän ja huumoripainotteisen sisällön kautta.
Lue myös: Verkkosivujen uudistaminen kannattaa muistaa kesälläkin
Lähteet: LinkedIn