Googlen hakutulosten tuunaaminen tekoälyn avulla vaikuttanee tulevaisuudessa entistä enemmän yrityksiin ja muihin toimijoihin, jotka hyödyntävät hakukonenäkyvyyttä.
Jokainen Google-hakuja tehnyt on varmasti jo huomannut hakutuloksissaan generatiivisen tekoälyn tuottamat yhteenvedot. Vaikutukset hakutuloksiin ja hakukoneoptimointiin tulevat olemaan vieläkin merkittäviä, kun Googlen Search Generative Experience (SGE) tulee laajaan käyttöön. Sen ajatuksena on tarjota Google-hakuihin generatiivisen tekoälyn tuottamia vastauksia ilman, että hakijan täytyy klikkailla haussa löytyneitä sivustoja auki.
Erityisesti sisällöntuottajien näkökulmasta uusi ominaisuus voi tuottaa päänvaivaa, sillä tulevaisuudessa tekoäly saattaa hallita hakutuloksia erityisesti sellaisten kysymysten tai aiheiden osalta, joihin se osaa nopeasti vastata. Tämä tarkoittaa, että tällä hetkellä hakutuloksien kärkeen sijoittuvien sisällöntuottajien on mukauduttava uudenlaiseen tilanteeseen.
Google SGE vaikuttaa orgaaniseen liikenteeseen
Yhdysvalloissa toimivan PR-toimisto Pierpont Communicationsin digitaalisen strategian johtaja Chris Ferris arvelee että Google SGE saattaa vaikuttaa negatiivisesti verkkosivustojen liikenteeseen.
– Hakujen kautta orgaanisesti tuleva liikenne on ollut laskussa vuosia, Googlen PPC [pay-per-click] -mainosten… jne. takia, jotka työntävät Googlen parhaita hakutuloksia alaspäin. SGE vain kiihdyttää tätä kehitystä, hän kommentoi Tech News World -sivustolla.
Google SGE on työkalu, joka pyrkii pitämään käyttäjät vuorovaikutuksessa hakutulossivun (SERP) kanssa ja tarjoamaan kävijöitä askarruttaviin kysymyksiin suoria vastauksia. Kun käyttäjä saa mahdollisesti tyydyttävän vastauksen suoraan Googlelta, ei hänellä ole enää syytä vierailla hakutuloksilla näkyvillä verkkosivustoilla.
Google esitteli SGE:n reilu vuosi sitten ja vaikka ominaisuus ei ole vielä laajassa käytössä, on se herättänyt paljon keskustelua sisällöntuottajien keskuudessa. Hakukoneoptimointiyritys GeauxSEO:n omistaja Aaron Traub uskoo, että etenkin pienempien toimijoiden on entistä vaikeampi saavuttaa näkyvyyttä hakutuloksissa.
– Se on valitettavaa pienille yrityksille, mutta SGE ajaa uutta kehityssuuntaa sisällön tuottamisessa ja niissä arvoissa, joita sisältö tarvitsee erottuakseen tekoälyn luomista vastauksista, hän toteaa Tech News World -sivustolla.
Miten SGE vaikuttaa tulevaisuuden hakukokoneoptimointiin?
Toistaiseksi SGE:n vaikutuksia on mahdotonta tarkkaan ennustaa.
– Tähän mennessä tiedämme, että SGE:n on tarkoitus pitää käyttäjät SERP:issä ja ehkäistä sivustoille siirtymistä, sanoo SEO-päällikkö Jordan Digital Marketing -yrityksen SEO-päällikkö Kelly Ayres Tech News Worldille.
Ayres kertoo työskentelevänsä monien sellaisten brändien kanssa, jotka saavat näkyvyyttä myös SGE-sisällössä. Vaikka käyttäjät eivät välttämättä klikkaa enää alkuperäiseen sisältöön vieviä linkkejä, ei Ayres koe, että yritysten olisi toistaiseksi syytä tehdä merkittäviä muutoksia toimintaansa.
– Näemme myös, että SGE-sisällössä näkyvät brändit sijoittuvat erittäin hyvin myös perinteisissä SERP-listauksissa. Mielestäni tämä viittaa siihen, että SGE hyödyntää monia samoja periaatteita kuin hakukoneoptimointi yleensä, joten en usko, että markkinoijien tarvitsee vielä tehdä mitään rajuja muutoksia parantaakseen mahdollisuuksiaan päästä mukaan SGE-sisältöön.
Parhaimmillaan sisällöntuottajat voivat jopa odottaa SGE:n tuovan mukanaan positiivisia asioita. Näin uskoo muun muassa SmartTech Researchin pääanalyytikko Mark N. Vena.
– Työkalu voi mahdollisesti muuttaa käyttäjien ja hakutulosten välistä vuorovaikutusta tekemällä yhteenvetoja ja yhdistelemällä tietoja useista lähteistä. Sisällöntuottajille ja julkaisuille tämä tarkoittaa, että heidän sisältönsä voidaan integroida osaksi laajempia kertomuksia, mikä saattaa tavoittaa yleisöjä, jotka eivät ehkä olisi löytäneet näitä sisältöjä perinteisen Google-haun kautta, hän pohtii Tech News Worldin haastattelussa.
Hän uskoo, että interaktiivinen ja dynaamisesti luotu sisältö voi myös lisätä käyttäjien sitoutumista.
– Sisällöntuottajille tämä tarkoittaa, että yleisö saattaa viettää enemmän aikaa sisällön parissa, joka esitetään uudessa, kiinnostavammassa muodossa. Julkaisijoille tämä voi olla mahdollisuus kiinnittää ja säilyttää sellaisten käyttäjien huomio, jotka ovat tottuneet yhä interaktiivisempiin digitaalisiin kokemuksiin.
Tämä saattaa innostaa sisällöntuottajia kokeilemaan uudentyyppisiä sisältöjä, joka on optimoitu juuri generatiivisia hakukokemuksia varten.
– Tämä voisi johtaa innovatiivisiin formaatteihin ja tarinankerrontatekniikoihin, jotka ovat erityisen tehokkaita syntetisoidussa tietoympäristössä, hän lisää.
Hän kuitenkin myöntää, että huolet tekoälyn tuottamien vastausten todenmukaisuudesta ovat perusteltuja.
– Sisällöntuottajat ja julkaisut saattavat olla huolissaan siitä, miten heidän sisältönsä on esitetty tai muutettu yhteenvedoissa. Tämä voi vaikuttaa heidän brändiinsä ja yleisön luottamukseen.
Myös Ayres pelkää, että virheellisen tiedon määrä saattaa kasvaa arvovaltaisten asiantuntijoiden ja laadukkaiden sisällöntuottajien kustannuksella.
– Julkaisijoiden on ehkä etsittävä vaihtoehtoisia sisällönlevitystapoja, mikäli SGE vaikuttaa yleisöjen sitouttamiseen ja tavoittamiseen.
Lue myös: Miksi sivuni ei löydy hakukoneesta?
Lähteet: Tech News World