Somepalvelu X, entinen Twitter, jatkaa käyttäjiensä vakauden tunnetta mahdollisesti järkyttävien päätösten tekemistä. Tech Crunch -sivuston mukaan X ilmoitti äskettäin muuttavansa sisällöntuottajiaan koskevaa maksupolitiikkaansa. Muutoksen tavoitteena on vähentää palvelun riippuvaisuutta mainoksista ja mainostajista. Tähän saakka sisällöntuottajille on maksettu tietty prosenttiosuus mainostuloista, jotka on saatu heidän vastauksissaan näytetyistä mainoksista. Nyt X sanoo maksavansa sisällöntuottajille suoraan sen perusteella, miten hyvin julkaisut sitouttavat Premium -käyttäjiä.

Vaarana engagement bait -ilmiö

Toteutuessaan muutos tarkoittaa sitä, että sisällöntuottajat hyötyvät mahdollisimman paljon reaktioita aiheuttavista julkaisuista. Tämä voi tulevaisuudessa vaikuttaa X:ssä julkaistavien sisältöjen tyyliin. Sitoutumista ja reaktioita palkitsevilla alustoilla toimivat sisällöntuottajat alkavat usein julkaista sisältöä, jonka ensisijaisena tarkoituksena on saada julkaisun ympärille mahdollisimman paljon pöhinää. Käytännössä tämä tarkoittaa valitettavan usein viestejä, joiden sisältö pyrkii shokeeraamaan tai herättämään raivoa, ajaen tulistuneet palvelun käyttäjät kommentoimaan julkaisua aktiivisesti. Niin sanottua rage bait -ilmiötä ruokkiva algoritmi priorisoi polemiikkia aiheuttavat kommentit neutraalimpien reaktioiden kustannuksella. Tech Crunch huomauttaa, että X:n kanssa kilpaileva Instagram Threads on jo kohdannut tällaisia ongelmia. Sivuston mukaan Instagramin johtaja Adam Mosseri joutui hiljattain kommentoimaan ongelmaa, myöntäen engagement bait -julkaisujen lisääntyneen. Mosseri vakuutteli, että Threads suunnittelee toimia, joilla ongelmaa saataisiin suitsittua. X sen sijaan vaikuttaa olevan menossa päinvastaiseen suuntaan. X ei ainakaan toistaiseksi ole ilmaissut, että se pyrkisi millään tavalla valvomaan engagement bait -julkaisuja, vaan se nimenomaan mahdollistaa sisällöntuottajille suuremmat tulot.

– Mitä enemmän Premium-tilauksia kaiken kaikkiaan, sitä enemmän tuloja voit ansaita, X:n julkaisussa luvataan.

Julkaisussa ei kerrota, millaisia mahdollisia muutoksia sisällöntuottajien saamiin prosenttiosuuksiin on mahdollisesti luvassa, mutta uuden järjestelmän luvataan mahdollistavan aiempaa suurempia tulovirtoja. X on menettänyt huomattavan paljon mainostajia erilaisten boikottien ja mielenilmausten myötä. Se on näkynyt monella sisällöntuottajalla pienentyneinä tuloina palvelussa. Tällä hetkellä X-käyttäjän on oltava vahvistettu (Premium-tilaaja), heillä on oltava vähintään 500 seuraajaa ja heidän viesteillään on oltava vähintään 5 miljoonaa näyttökertaa viimeisen kolmen kuukauden aikana, jotta he voivat saada tuottoa palvelusta.

Lue myös: Liidit: mitä ne ovat ja kuinka niitä hankitaan?

Lue myös: Social AI:ssa käyttäjä on yksityisen somemaailmansa päähenkilö

Lähteet: Tech Crunch