Viime viikolla myös Wepardi uutisoi epäilyttävästä liikenteestä, jota GA4:n käyttäjät havaitsivat datassaan. Mitä ilmeisimmin Puolasta käsin toimiva spämmikone tykitti valtavan määrän feikkitrafiikkia useille eurooppalaisille sivustoille ja ongelma alkoi trendata Google Helpissä. Google Analytics referral spam on monelle vielä suhteellisen tuntematon ongelma, joka kuitenkin vääristää liikennettä koskevaa analytiikkaa. Mistä referral spamissa oikein on kyse ja mitä sille voi tehdä?
Referral spam tykittää yleensä epäilyttävistä ja epätavallisista osoitteista valtavan määrän liikennettä verkkosivustolle. Vierailut eivät ole aitoja, mutta Googlen analytiikassa ne näyttävät oikeilta. Google Analytics referral spam on ongelma erityisesti juuri siksi, että se vääristää verkkosivujen liikennettä koskevaa dataa ja heikentää datan laatua. Virheellinen data on harhaanjohtavaa ja harmillinen päänvaiva verkkosivujen omistajalle, joka luottaa Googlen analytiikkaan esimerkiksi toimintastrategioita suunnitellessaan.
Poista ja blokkaa Google Analytics Referral Spam
Mitä referral spamille sitten voi tehdä? Ongelman ratkominen alkaa tietenkin ongelman tunnistamisesta. Tämän jälkeen analytiikkaa vääristävää dataa voi lähteä poistamaan ja blokkaamaan.
1. Paikanna feikkitrafiikki.
Ensimmäinen askel on tunnistaa referral spam omassa analytiikassa. Tämä tapahtuu Google Analytics -tilin valikon kohdasta Hankinta / Kaikki liikenne. Kuten sanottu, referral spam on usein peräisin epäilyttävistä osoitteista, mutta aina pelkkä osoite ei herätä epäilyksiä. Useimmissa tapauksissa referral spam on kuitenkin helppo tunnistaa viimeistään siitä, että bounce rate eli välitön poistumisprosentti on 100%. Samoin verkkosivustolla vietetty aika on pyöreä nolla. Analytiikan voi esimerkiksi järjestää niin, että korkean poistumisprosentin hitit nousevat kärkeen, jolloin referral spam on helpompi havaita.
2. Poista raportteja vääristävä data.
Kun feikkihitit on tunnistettu, tulee ne poistaa vääristämästä dataa. Se tapahtuu kohdassa kohdasta Hankinta / Kaikki liikenne / Kanavat. Tarkat ohjeet olemassa olevan referral spamin poistamiseen kertoo esimerkiksi Neil Patel aihetta käsittelevässä blogissaan. Blogissa ohjeistetaan myös, kuinka määritellä suodattimet, jotka estävät raportista jo löytyvän feikkitrafiikin.
3. Aseta suodattimet.
Viimeinen askel on asettaa suodattimet, jotka estävät referral spamin myös jatkossa. Google Analytics tarjoaa mahdollisuuden suodattaa trafiikkia ja estää tietyt toimijat, jolloin niiden feikkitrafiikki ei enää pääse vääristämään dataa. Ensiksi on valittava Järjestelmänvalvoja-kohdasta tili, jolle suodattimet halutaan asettaa. Uusi suodatin luodaan kohdasta Kaikki suodattimet. Tarkat ohjeet löydät täältä.
Suodatin kannattaa nimetä niin, että se on helposti löydettävissä myös myöhemmin, sillä suodattimia on päivitettävä jatkuvasti. Uusia spämmääjiä tulee jatkuvasti, joten mahdollinen referral spam kannattaa käydä tunnistamassa esimerkiksi kerran kuussa. Suodattimien säännöllinen päivittäminen auttaa pitämään trafiikkia koskevan datan mahdollisimman laadukkaana.
Lue myös: Spämmääjä vääristää GA4 -analytiikkaa
Lue myös: Ammattimaiset huijausyritykset yleistyvät: tunnettu urheilija havahtui sponsoridiilin outouksiin
Lähteet: Reportei, Google Help, Neil Patel