Television suosio on pitkään laskenut erityisesti nuorten keskuudessa. Z-sukupolven edustajista yhä harvempi omistaa television. Sen sijaan he suosivat viihteen kulutuksessa ensisijaisesti älypuhelimia ja kannettavia tietokoneita. Tekniikkasivusto CNET kertookin, että valmistajat pohtivat nyt kuumeisesti uusia ominaisuuksia, jotka tekisivät televisiosta jälleen houkuttelevan vaihtoehdon.
Striimausta ja somea
Teknologiayritys Broadpeakin tutkimuksessa, joka toteutettiin Yhdysvalloissa, Ranskassa ja Brasiliassa, havaittiin, että 50 prosenttia 16–23-vuotiaista katsoo ohjelmia ensisijaisesti puhelimellaan. Toiseksi suosituin laite oli tietokone (30 prosenttia). Tablettien ja television osuus oli vain 10 prosenttia.
Puhelin on noussut nuorten ensisijaiseksi laitteeksi varmasti ainakin osittain sosiaalisen median ansiosta. Puhelinta käytetään erityisesti TikTokin ja Instagramin sisältöihin, mutta myös suoratoistoon. Itse asiassa elokuviin ja sarjoihin käytetty aika ei ole vähentynyt, vaan ainoastaan laite, jolla niitä katsotaan, on vaihtunut. Myös tilien jakaminen on helpompaa mobiililaitteissa. Netflixin hiljattainen päätös kieltää salasanojen jakaminen onkin vaikuttanut nuorten kuluttajien tapaan katsoa sarjoja ja elokuvia. YPulsen tekemä tutkimuksen mukaan peräti 72% Z-sukupolven edustajista mieluummin lopettaisi Netflixin katsomisen kuin hankkisi oman tilauksensa. Netflixin valvonta on kuitenkin heikompaa mobiililaitteissa, mikä on innostanut erityisesti nuoria kuluttamaan palvelun sisältöjä mobiililaitteilla.
Pienet näytöt eivät kuitenkaan sovi kaikkiin tilanteisiin. Esimerkiksi pelaaminen, sekä sarjojen tai elokuvien katsominen yhdessä ystävien kanssa ovat yhä monelle syitä omistaa televisio.
Z-sukupolvi ja TV:n tulevaisuus
Sosiaalisen median alustat ja suoratoistoyritykset kilpailevat nuorten kuluttajien huomiosta. Esimerkiksi TikTokin kaltaisella alustalla korostuu kuluttamisen helppous, jossa sisältö ei vaadi käyttäjältä päätöksentekoa. Sen sijaan televisiossa ja suoratoistopalveluissa katsojan on tehtävä päätös siitä, mitä haluaa katsoa. Osa sarjojen ja elokuvien luojista on pyrkinyt tavoittamaan nuorempia katsojia mitä erikoisimpien keinojen avulla. Esimerkiksi Paramount latasi koko Mean Girls -elokuvan katsottavaksi TikTokiin 23 erilliseksi videoksi jaettuna.
CNET:in asiantuntijat arvelevatkin, että jatkossa televisiolta vaaditaan entistä enemmän mobiiliystävällisiä ja interaktiivisia ominaisuuksia. Television kautta on todennäköisesti jatkossa mahdollista ostaa sarjoissa ja elokuvissa näkyviä tuotteita. Televisiosta tulee muutenkin yhä tärkeämpi kodin ohjauskeskus, jonka kautta kodin muiden laitteiden hallinnointi sujuu kätevästi. Televisiolta vaaditaan jatkossa myös enemmän mukautuvuutta. Joku voi haluta yksin ollessaan katsoa sisältöä älypuhelimella, mutta vaihtaa televisioon viettäessään aikaa ystävien kanssa. Apple AirPlay ja vastaavat näytön jakamisen mahdollistavat apuvälineet kasvattanevat suosiotaan entisestään. Muun muassa Samsung on vienyt mobiiliystävällisyyden vieläkin pidemmälle Sero-televisionsa muodssa. Se mahdollistaa pystysuuntaisten videoiden katsomisen suurella näytöllä.
Z-sukupolvi ostanee televisioita tulevaisuudessa
Nuoremmat kuluttajat ostavat tällä hetkellä huomattavasti vähemmän televisioita kuin vanhemmat sukupolvet. Esimerkiksi Consumer Technology Associationin vuoden 2023 data paljastaa, että Yhdysvalloissa vain 68 prosenttia 18-26-vuotiaista omistaa television, kun kaikkien aikuisten joukossa luku on 87 prosenttia.
Silti tietyt sisällöt, kuten pitkät elokuvat ja urheilu, houkuttelevat yhä nuoria television ääreen. Data antaakin viitteitä siitä, että Z-sukupolvi ja TV saattavat löytää toisensa tulevaisuudessa. Peräti kolmasosa 18–26-vuotiaista kuluttajista suunnittelee television ostoa vuoden sisällä. Asiantuntijoiden mukaan tämä voi johtua siitä, että nuoret aikuiset hankkivat nyt omia asuntoja ja miettivät sen sisustusta. Valmistajilla onkin juuri nyt otollinen hetki pyrkiä vakuuttamaan Z-sukupolvi television relevanssista.
Lue myös: Mikä on paras puhelin mukaan matkalle?
Lue myös: Ystävänpäivän lahjaideat tekniikan ystävälle
Lähteet: CNET