Asuntokauppaa voi tehdä myös etänä

Habisolin perustaja Pauliina Heng rakastui Ranskan Rivieraan jo lapsena, kun perhe asui siellä isän työkomennuksen aikana 80-luvulla. Habisolin nykyinen liiketoiminta lähti käyntiin vuonna 2005, kun kaipuu seutua kohtaan ajoi sopimusasiantuntijana työskennelleen naisen yrittäjäksi. Nyt Habisol auttaa suomalaisia asuntokaupassa Etelä-Ranskassa.

– Ranskan Rivieralla asuva ja paikallisen Suomi-Seuran sihteerinä toimiva äitini oli saanut paljon kyselyitä suomalaisilta siitä, miten kannattaisi toimia, jos haluaa ostaa seudulta asunnon. Olin itse niihin aikoihin valmis uusiin haasteisiin ja niinpä ryhdyimme äitini kanssa auttamaan suomalaisia, jotka etsivät asuntoa Rivieralta, Pauliina selittää.

Yritys etsii asiakkaan toiveiden mukaisia asuntoja sekä auttaa niin ostajaa kuin myyjää paperitöissä, sillä niitä prosessiin kuuluu paljon. Pauliinalla on valtuudet toimia kiinteistönvälittäjänä sekä Suomessa että Ranskassa.

– Minä hankin pätevyydet, aloin tehdä markkinointia ja tavata asiakkaita täällä. Äiti puolestaan otti heidät vastaan Ranskassa ja näytti heille asuntoja, hän jatkaa.

Vaikka Pauliina asuu Suomessa, on Rivieran tunnelma työn kautta päivittäin läsnä arjessa ja hän on iloinen, että hän saa auttaa myös muita suomalaisia toteuttamaan omat unelmansa Välimeren auringon alla. Habisolin asiakaskunta on monipuolinen, mutta erityisesti eläkeikää lähestyvät suomalaiset haaveilevat asunnosta Rivieralla, samoin kuin he, jotka haluavat viettää osan vuodesta etelässä lomalla tai etätöissä.

– Moni heistä on asunut ulkomailla tai matkustellut paljon ja todennut Rivieran täyttävän tiukemmatkin kriteerit ja olevan vieläpä kohtuullisen matkan päässä Suomesta, Pauliina toteaa.

 

Habisol Nizza

Aurinkoinen Nizza tunnetaan Ranskan Rivieran ”pääkaupunkina”.

Pandemia innosti tekemään asuntokauppaa etänä

Pauliinan työpäiviin kuuluu monenlaista puuhaa ja jokainen päivä tuo yllättäviä haasteita mukanaan. Hänen on myös oltava asiakkaiden tavoitettavissa ja suuri osa työpäivästä kuluukin puhelimen ja sähköpostin ääressä.

–  Palvelussamme tärkeintä on olla tavoitettavissa ja välittää tietoa osapuolten välillä. Olen koko ajan tiiviissä yhteydessä asiakkaisiini sekä paikallisiin kumppaneihimme. Asunnon osto ja myynti Ranskassa on hyvin erilaista kuin Suomessa. Prosessi vie aikaa ja siihen kuuluu monia eri vaiheita ja epävarmuustekijöitä.

Pauliinan työpäivästä suuri osa kuluu koneen ääressä.

Asuntojen metsästämiseen menee paljon aikaa, joskin asiakkaat ovat itsekin sillä saralla aktiivisia. Koska asiakkaat löytävät asunnon usein juuri verkosta, on Habisolin tärkeää erottua verkossa.

– Kaikkein tärkeintä on löydettävyys, se että netissä surffaava potentiaalinen asiakas päätyy sivuillemme ja ymmärtää, mitä me tarjoamme.

Tietenkin verkkosivuilta on löydyttävä laaja valikoima asiakkaiden tarpeita ja toiveita vastaavia vaihtoehtoja.

– Nettisivut ovat Habisolin käyntikortti ja markkinointityökalu. Nettisivujen on tärkeä viestiä palvelustamme asiakkaalle sekä esitellä heille myytäviä kohteita. Yritän säännöllisesti ehtiä lisäämään kivoja kohteita nettisivuillemme ostajien selailtavaksi, Pauliina kertoo.

Vaikka ostajat perinteisesti käyvät tutustumassa asuntoihin paikan päällä, Pauliinan mukaan pandemia-aikana moni asia siirtyi nettiin ja ihmiset innostuivat myös etäostamisesta.

– Tänä päivänä, kiitos koronasulkujen aikana otettujen edistysaskelten, entistä useampi vaihe voidaan hoitaa etänä. Korona-aikana joillekin asiakkaista on riittänyt pelkkä videoesittely ja etenkin myyjien osuus on saatu hoitumaan täysin etänä.

Jotta asiakkaat saavat mahdollisimman suuren osan prosessista hoidettua Suomesta käsin, on Pauliinan kyettävä vastaamaan heidän mieltään askarruttaviin kysymyksiin. Habisolin verkkosivuillta löytyykin kattavasti tietoa Ranskan asuntokaupasta ja verotuksesta aina arjen asumisen vinkkeihin.

– Sivullamme on tietoiskuja ja paljon kuvia, jotka tarjoavat informaatiota ja antavat makua seudun tunnelmasta. Sivustolla toki riittäisi loputtomasti viilattavaa, jotta ne olisivat mielestäni täydelliset, mutta johonkin se rajakin on vedettävä, Pauliina toteaa.

Wepardi kokemuksia

Mikäli haluat tutkia lisää Wepardi kokemuksia, voit lukea lisää täältä.

 

Asiakastarina: Marttilan tila

Maalaisromantiikkaa ja verkkosivuja Asikkalassa sijaitsevalla Marttilan Tilalla harjoitettiin vuoteen 1978 asti lypsykarjataloutta, mutta nykyisin se tunnetaan ennen kaikkea maatilamatkailukohteena. 70-luvulta lähtien tilan hoidosta ovat vastanneet Pertti ja Sinikka...

Wepardin Asiakastarina: Studio Backstage

Wepardin Asiakastarina! Ensimmäisessä asiakastarinassa Studio Backstage - kampaamo Hakaniemessä