Ei ole mikään salaisuus, että Instagram on valtava somealusta, joka muodostaa merkittävän osan Metan tuloista. Nyt julkaistujen tietojen mukaan Instagram tuotti vuonna 2021 peräti 32,4 miljardia dollaria, eli lähes 30 miljardia euroa mainostuloja. Se vastaa 27 prosenttia Metan tuotoista. Asiasta käy ilmi asiakirjoista, joissa Meta pyytää tuomioistuinta hylkäämään Yhdysvaltojen kauppavirasto FTC:n Metaan kohdistamat laitonta monopolia koskevat syytökset, kertoo Business Insider.
Aiemmin tässä kuussa julki tulleet luvut osoittavat, että Instagramin mainostulot ovat korkeammat kuin vaikkapa YouTuben, jonka mainostulot jäivät vuonna 2021 28,8 miljardiin dollariin, eli noin 26,6 miljardiin euroon. Vertailu on kiinnostavaa erityisesti siksi, että siinä missä Youtube maksaa valtaosan mainostuloistaan sisällöntuottajille, Instagram ei maksa kuvien ja videoiden tekijöille. Business Insiderin mukaan Googlen videopalvelu maksaa 55% prosenttia jokaisesta mainoksilla tuotetusta dollarista sisällöntuottajille. Mainostulojen ohella YouTube saa rahaa muun muassa maksullisista tilauspalveluista.
Meta, silloinen Facebook, osti Instagramin vuonna 2012 miljardin dollarin, eli noin 922 miljoonan euron hintaan. Tuoreet luvut osoittavat, että Instagramin kasvu Metan omistuksessa on ollut kovaa. Asiakirjoista ilmenee, että Instagram on johtanut YouTubea mainostuloissa myös vuosina 2020 ja 2019. Tuoreet asiakirjat tarjoavat tarkempaa tietoa Instagramin osuudesta Metan tuotoissa kuin yrityksen omat tulosraportit, joissa ei eritellä Instagramin osuutta. Nykyään Instagramin johdossa on Metassa 11 vuotta työskennellyt ja muun muassa entisen Facebookin mobiilisovellusten suunnittelujohtajana toiminut Adam Mosseri.
Lue myös: Google One saavutti 100 miljoonaa tilaajaa
Lue myös: Spämmääjä vääristää GA4 -analytiikkaa
Lue myös: Mainosten estäjät tarjoavat suojaa ja parantavat yksityisyyttä
Lähteet: Business Insider, Meta, Bloomberg