Verkkosivujen latausnopeus on tärkeä sekä kävijöiden tyytyväisyyden kannalta että hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Hitaasti latautuvat sivut karkottavat kävijät, eikä Google suhtaudu hidasteluun yhtään suopeammin. Latausnopeus on nimittäin yksi merkittävä tekijä, jota hakukone katsoo hakukonesijoituksissa. Nopeusoptimoinnin avulla voidaan siis saavuttaa tyytyväisemmät kävijät ja parempi hakukonenäkyvyys. Nettisivujen latausajan nopeuttaminen saattaa siis olla monelle sivustolle aikainvestoinnin arvoinen päätös.

Sivun latausnopeuteen vaikuttavat monet tekijät, kuten käytössä oleva palvelin, sivun tekninen toteutus ja sisältö, sekä se, millä laitteella sivua käytetään. Ennen kuin latausnopeutta voi lähteä parantamaan, on kuitenkin ymmärrettävä mistä on kyse.

Kuinka selvitän sivujeni latausnopeuden?

Vaikka nopeus on tärkeä tekijä, sen mittaaminen ei ole aivan yksioikoista. Sivun nopeutta voidaan nimittäin tarkastella monien eri mittarien kautta. Kun nettisurffaaja näpyttelee verkkotunnuksen selaimeensa ja painaa Enteriä, sivusto alkaa latautua. Ensin käyttäjä saattaa nähdä vain tyhjän, valkoisen sivun. Millisekunteja myöhemmin ensimmäiset elementit ilmestyvät ruutuun. Pian käyttäjä voi jo napsauttaa jotakin sivulla olevaa painiketta. Teksti- ja kuvalohkot saattavat vielä vaihtaa paikkaa uusien elementtien latautuessa. Siinä vaiheessa, kun sivu on latautunut kokonaan, on käyttäjä saattanut jo löytää etsimänsä, tai ikävämmässä tapauksessa kyllästynyt odottamaan ja poistunut sivustolta. Paljon ehtii tapahtua sivun latautuessa ja siksi täyden sivun latautumiseen kuluvan ajan mittaaminen ei ole aina paras mittari.

Verkosta löytyy monia työkaluja sivujen latausnopeuden mittaamiseen. Google Lighthouse ja Google PageSpeed ovat monelle käyttäjälle tuttuja työkaluja. Ne analysoivat sivuston suorituskykyä ja käyttökokemusta, sekä tarjoavat ehdotuksia sivuston nopeuttamiseksi. Googlesta irrallisia palveluita ovat muun muassa GTmetrix ja Pingdom. Eri työkalut mittaavat hieman erilaisia tietoja ja vain yhteen työkaluun luottaminen voi antaa rajallisen kuvan sivujen toiminnasta.

Erilaisten mittarien ymmärtäminen auttaa sivun nopeusoptimoinnissa. Esimerkiksi Time to First Byte, eli TTFB mittaa sitä, kuinka kauan kestää, että sivu alkaa latautua. First Contentful Paint, eli FCP puolestaan kertoo, kauanko sivun ensimmäisen visuaalisen elementin, esimerkiksi kuvan, latautuminen kestää. Onload time mittaa, kauanko koko sisällön lataaminen vie. Google puolestaan arvioi sivun käyttäjäkokemusta niin sanottujen Core Web Vitals -mittarien perusteella. Largest Contentful Paint ( LCP) mittaa, kuinka kauan pääsisältöjen latautuminen kestää. First Input Delay, eli FID tarkastelee sivun interaktiivisuutta. Googlen kolmas mittari, Cumulative Layout Shift, arvioi sivuston visuaalista vakautta.

Kuinka parantaa sivujen latausnopeutta?

Kuten sanottu, hitaat sivut ärsyttävät niin kävijöitä kuin Googlea. Hitaasti latautuvien sivujen optimoinnin tulisikin olla jokaisen verkkosivujen omistajan prioriteettien kärjessä. Latausnopeutta voi onneksi pyrkiä parantamaan erilaisin keinoin.

Niistä ensimmäinen on tarkastella sivuston käyttämää palvelinta. Jos itse palvelin on hidas, on nopeista verkkosivuista turha haaveilla. Halvin vaihtoehto on harvoin paras, kun kyse on palvelimen valinnasta. Laadukas hostingpalveluiden tarjoaja maksaa itsensä takaisin nopeudellaan ja luotettavuudellaan, sillä hidastelevat ja oikuttelevat sivut menettävät liikennettä. Myös palvelimen sijainti vaikuttaa latautumisaikaan, joten aidosti kotimainen palvelu on yleensä varma valinta.

Myös sivujen sisältö vaikuttaa latausnopeuteen, sillä raskaat mediatiedostot hidastavat sivuja. Siksi esimerkiksi kuvien kokoa voi olla hyvä rajoittaa. Nopeutta ei silti kannata havitella laadukkaan sisällön kustannuksella. Nopeimmatkaan sivut eivät tee kävijään vaikutusta, jos sivujen ulkoasu on alkeellinen ja kuvat pikkiriikkisiä ja suttuisia. Nettisivujen latausajan nopeuttaminen kannattaa siis ottaa työnalle tänään mielummin kuin huomenna

Lue lisää siitä, miten voit parantaa sivujesi latausnopeutta.

Lähde: Semrush

Tutustu nyt Wepardin webhotelleihin, jossa nopeus on yksi pääprioriteeteistä!

Ei tuloksia

Hakemaasi sivua ei löytynyt. Yritä muuttaa hakuasi, tai käytä yläpuolella olevaa navigointia löytääksesi kirjoituksen.

Drupal tutuksi

WordPress on suurimmalle osalle se tutuin CMS, eli suomalaisittain sisällönhallintajärjestelmä. Se ei silti suinkaan ole ainoa CMS-järjestelmä. WordPressin markkinakuninkuudesta huolimatta kakkossijalle yltävä Drupal on varsin varteenotettava vaihtoehto, jota ei...

Call-to-action käytännössä

Lyhykäisyydessään yrityksen tai yhdistyksen kotisivut on väylä kaupan tekemiseen. Sivustolla esitellään palvelut, tuotteet ja muu toiminta ja tarkoituksena on saada kävijästä potentiaalinen asiakas käymään ostoprosessi läpi maaliin asti. Yhtenä keinona herättää...

Paras Webhotelli

Paras webhotelli riippuu käyttäjän tarpeista ja vaatimuksista. Kuitenkin, yleisesti ottaen, paras webhotelli on nopea, luotettava, turvallinen ja tarjoaa monipuolisen valikoiman ominaisuuksia. Parhaudesta voi olla montaa mieltä, mutta me uskomme että nämä asiat tulee...

FI-verkkotunnus ja sen edut yrityksen nettisivuston suunnittelussa ja toteutuksessa

Internetistä on tullut jopa hieman salakavalasti erittäin olennainen osa elämäämme ja yrityksille nettisivuston olemassa olo on yksi osa menestyksen edellytystä. Yrityksen nettisivuston luomisessa on otettava huomioon monia asioita, joista sieltä tärkeimmästä päästä...

Asiakastarina: Marttilan tila

Maalaisromantiikkaa ja verkkosivuja Asikkalassa sijaitsevalla Marttilan Tilalla harjoitettiin vuoteen 1978 asti lypsykarjataloutta, mutta nykyisin se tunnetaan ennen kaikkea maatilamatkailukohteena. 70-luvulta lähtien tilan hoidosta ovat vastanneet Pertti ja Sinikka...

Core Web Vitals: Käyttäjäkokemuksen ja hakukoneoptimoinnin parantaminen

Nykyisessä digitaalisessa maisemassa käyttäjäkokemuksella ja hakukoneoptimoinnilla (SEO) on keskeinen rooli verkkosivuston menestyksen kannalta. Tarjotakseen paremman käyttäjäkokemuksen ja parantaakseen SEO:ta, Google on esitellyt joukon mittareita, joita kutsutaan...

Tekoälyllä pystyy tekemään lähes mitä tahansa, myös huijaamaan

Ihmiskunnan oppiessa kirjoittamaan ja kommunikoimaan kirjallisesti ovat silloin ilmestyneet myös huijausviestit. Nyt tekoälyn kehittymisen myötä tekoälyhuijaus on noussut merkittäväksi osaksi tätäkin toimintaa Ennen Internetin maailmaa lähetettiin fyysisiä postitse...

Miksi WordPress on ihanteellinen sisällönhallintajärjestelmä?

Kun on kyse verkkosivuston luomisesta, WordPress on yksi suosituimmista sisällönhallintajärjestelmistä. Tämä johtuu siitä, että sitä on helppo käyttää ja se on tehokkaimpia saatavilla olevia nettisivualustoja. WordPress on myös erittäin käyttäjäystävällinen. Sitä voi...

Hitaat sivut? Tehosta kotisivujesi toimintaa näillä vinkeillä

Verkkosivujen hidastelu voi johtua monesta asiasta. Onneksi sivuston latausnopeuden tarkastamiseen löytyy verkosta paljon työkaluja, joiden avulla tarkistat, kuinka nopeasti vierailijat näkevät sivustosi ja pääsevät käyttämään sitä. Työkalut, kuten Googlen PageSpeed...

Millaiset ovat responsiiviset nettisivut? Viisi vinkkiä yrityksen sivuston parantamiseen

Yli puolet netin käyttäjistä selaa sivuja mobiililaitteella. Tästä syystä yrityksen sivujen tulisi olla responsiiviset. Responsiivisuudella tarkoitetaan sitä, kun nettisivut mukautuvat käytettävän laitteen näyttökokoon. On tärkeää, että potentiaalinen asiakas voi...