2023 oli ChatGPT:n vuosi, mutta alkuvuosi on jo ehtinyt tuoda mukanaan paljon uutta verkkoon. OPB kysyi asiantuntijoilta, mitkä ovat ne 2024 trendit, joista kuluva vuosi tullaan muistamaan.

1. Suhde chatbotteihin muuttuu intiimimmäksi 

Ihmisen ja tekoälyn väliset suhteet saattavat olla lähempänä kuin arvaammekaan.
– Ajatellaan maata, jossa on paljon yksinäisiä ihmisiä ja kaikilla on älypuhelin ja pääsy näihin sovelluksiin. Luulen, että tulemme näkemään, että valtava määrä ihmisiä kehittää intiimin suhteen chatbottien kanssa, ennustaa Platformerin edustaja Casey Newton sivuston mukaan.
Newtonin mukaan monet sovelluskaupat asettavat tällä hetkellä rajoitteita sovelluksille, joissa käyttäjä voi käydä intiimejä keskusteluja chatbottien kanssa, mutta hän arvelee tilanteen muuttuvan lähitulevaisuudessa.

2. Threads ohittaa X:n

– 2023 oli vuosi, jona Twitter kuoli. X on pelkkä tyhjä kuori siitä, mitä Twitter oli, Newton toteaa.
Hän ennustaa, että TikTok säilyttää suosionsa läpi 2024:n, mutta Threads nousee tekstipohjaisen keskustelun ykkösalustaksi, jossa puidaan ajankohtaisia uutisaiheita samaan tapaan kuin Twitterissä aikoinaan.

3. Googlen hakutulosten laatu heikkenee tekoälyn tuottaman sisällön vuoksi

Tekoälyn tuottamaa sisältöä ilmestyy verkkoon kasvavalla vauhdilla ja Newton huomauttaa, että esimerkiksi Google on huono erottamaan ihmisten ja tekoälyn luomat sivustot. Google ei ole myöskään toistaiseksi asettanut rajoituksia tekoälyn käytölle. Newton uskookin, että Googlen hakutulosten laatu tulee heikkenemään jo tämän vuoden aikana.
– Ihmiset yrittävät spämmätä hakutuloksia affiliate-linkkejä sisältävillä sivuilla siinä toivossa, että niitä klikataan ja he ansaitsevat prosenttiosuuden kaikista ostoksista. Meillä on olemassa kaikki kannustimet verkkohakujen pilaamiselle, Newton sanoo.

4. Yhä useampi saa uutisensa verkkopersoonilta mediatalojen sijaan

NPR:n kirjeenvaihtaja David Folkenflik on huomannut, että ihmiset saavat kasvavissa määrin tietoa seuraamiltaan verkkopersoonilta verrattuna perinteisiin mediataloihin. Tämä voi hänen mukaansa aiheuttaa jännitteitä esimerkiksi yksittäisten toimittajien ja heidän työnantajiensa välillä, kun verkkoyleisöt valikoivat, keneltä he haluavat saada uutisensa.

5. Oversharing on over

Moni on tottunut jakamaan verkossa kaikki elämänsä käänteet työelämän haasteista parisuhteen tilan muutoksiin. Nettitrendejä tarkkailevan toimittajan, Fortesa Latifin mukaan oversharing alkaa kuitenkin kyllästyttää niin julkaisijoita kuin heidän yleisöjään. Verkossa onkin nähtävissä kulttuurinen muutos, jossa yksityisyyttä arvostetaan yhä enemmän. Myös vuoden 2024 trendit heijastavat tätä muutosta.
–  Alfa-sukupolven elämää on ylijaettu heidän vanhempiensa toimesta. Nyt nämä lapset alkavat miettiä, että olisivatko he itse valinneet jakaa näin paljon itsestään verkossa, Latifi selittää.

6. Ihmiset julkaisevat vähemmän ja lähettävät enemmän privaattiviestejä 

Kuten sanottu, moni on tottunut jakamaan yksityisasioitaan sosiaalisessa mediassa varsin julkisesti. Samalla jokaisesta on tullut oman elämänsä somepersoona ja paineet upean elämän esittelemisestä ovat alkaneet tuntua raskaammilta. The Wall Street Journalin Ann-Marie Alcántara veikkaakin, että jatkossa oman elämän uutisista kerrotaan mieluummin privaattiviesteillä kuin julkisesti profiilissa.
– Ihmiset haluavat pitää yksityiset hetket ominaan tai jakaa ne vain ystävien kesken. He eivät halua esitellä elämäänsä enää samalla tavalla, hän toteaa.

7. Ihmiset eivät halua tulla kuvatuksi julkisilla paikoilla

Sosiaalisessa mediassa julkaistaan paljon julkisilla paikoilla kuvattua kuva- ja videomateriaalia. Kuvissa ja videoilla näkyvät ihmiset saattavat päätyä osaksi viraali-ilmiöitä, vaikka he eivät olisi antaneet suostumustaan materiaalin julkaisemiselle.
Luulen, että kasvava joukko ihmisiä ärsyyntyy huomatessaan, että heitä käytetään kommentoinnin muotona ilman heidän lupaansa, Alcántara sanoo.
Lähteet: OPB