Verkkosivujen latausnopeus on tärkeä sekä kävijöiden tyytyväisyyden kannalta että hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Hitaasti latautuvat sivut karkottavat kävijät, eikä Google suhtaudu hidasteluun yhtään suopeammin. Latausnopeus on nimittäin yksi merkittävä tekijä, jota hakukone katsoo hakukonesijoituksissa. Nopeusoptimoinnin avulla voidaan siis saavuttaa tyytyväisemmät kävijät ja parempi hakukonenäkyvyys. Nettisivujen latausajan nopeuttaminen saattaa siis olla monelle sivustolle aikainvestoinnin arvoinen päätös.

Sivun latausnopeuteen vaikuttavat monet tekijät, kuten käytössä oleva palvelin, sivun tekninen toteutus ja sisältö, sekä se, millä laitteella sivua käytetään. Ennen kuin latausnopeutta voi lähteä parantamaan, on kuitenkin ymmärrettävä mistä on kyse.

Kuinka selvitän sivujeni latausnopeuden?

Vaikka nopeus on tärkeä tekijä, sen mittaaminen ei ole aivan yksioikoista. Sivun nopeutta voidaan nimittäin tarkastella monien eri mittarien kautta. Kun nettisurffaaja näpyttelee verkkotunnuksen selaimeensa ja painaa Enteriä, sivusto alkaa latautua. Ensin käyttäjä saattaa nähdä vain tyhjän, valkoisen sivun. Millisekunteja myöhemmin ensimmäiset elementit ilmestyvät ruutuun. Pian käyttäjä voi jo napsauttaa jotakin sivulla olevaa painiketta. Teksti- ja kuvalohkot saattavat vielä vaihtaa paikkaa uusien elementtien latautuessa. Siinä vaiheessa, kun sivu on latautunut kokonaan, on käyttäjä saattanut jo löytää etsimänsä, tai ikävämmässä tapauksessa kyllästynyt odottamaan ja poistunut sivustolta. Paljon ehtii tapahtua sivun latautuessa ja siksi täyden sivun latautumiseen kuluvan ajan mittaaminen ei ole aina paras mittari.

Verkosta löytyy monia työkaluja sivujen latausnopeuden mittaamiseen. Google Lighthouse ja Google PageSpeed ovat monelle käyttäjälle tuttuja työkaluja. Ne analysoivat sivuston suorituskykyä ja käyttökokemusta, sekä tarjoavat ehdotuksia sivuston nopeuttamiseksi. Googlesta irrallisia palveluita ovat muun muassa GTmetrix ja Pingdom. Eri työkalut mittaavat hieman erilaisia tietoja ja vain yhteen työkaluun luottaminen voi antaa rajallisen kuvan sivujen toiminnasta.

Erilaisten mittarien ymmärtäminen auttaa sivun nopeusoptimoinnissa. Esimerkiksi Time to First Byte, eli TTFB mittaa sitä, kuinka kauan kestää, että sivu alkaa latautua. First Contentful Paint, eli FCP puolestaan kertoo, kauanko sivun ensimmäisen visuaalisen elementin, esimerkiksi kuvan, latautuminen kestää. Onload time mittaa, kauanko koko sisällön lataaminen vie. Google puolestaan arvioi sivun käyttäjäkokemusta niin sanottujen Core Web Vitals -mittarien perusteella. Largest Contentful Paint ( LCP) mittaa, kuinka kauan pääsisältöjen latautuminen kestää. First Input Delay, eli FID tarkastelee sivun interaktiivisuutta. Googlen kolmas mittari, Cumulative Layout Shift, arvioi sivuston visuaalista vakautta.

Kuinka parantaa sivujen latausnopeutta?

Kuten sanottu, hitaat sivut ärsyttävät niin kävijöitä kuin Googlea. Hitaasti latautuvien sivujen optimoinnin tulisikin olla jokaisen verkkosivujen omistajan prioriteettien kärjessä. Latausnopeutta voi onneksi pyrkiä parantamaan erilaisin keinoin.

Niistä ensimmäinen on tarkastella sivuston käyttämää palvelinta. Jos itse palvelin on hidas, on nopeista verkkosivuista turha haaveilla. Halvin vaihtoehto on harvoin paras, kun kyse on palvelimen valinnasta. Laadukas hostingpalveluiden tarjoaja maksaa itsensä takaisin nopeudellaan ja luotettavuudellaan, sillä hidastelevat ja oikuttelevat sivut menettävät liikennettä. Myös palvelimen sijainti vaikuttaa latautumisaikaan, joten aidosti kotimainen palvelu on yleensä varma valinta.

Myös sivujen sisältö vaikuttaa latausnopeuteen, sillä raskaat mediatiedostot hidastavat sivuja. Siksi esimerkiksi kuvien kokoa voi olla hyvä rajoittaa. Nopeutta ei silti kannata havitella laadukkaan sisällön kustannuksella. Nopeimmatkaan sivut eivät tee kävijään vaikutusta, jos sivujen ulkoasu on alkeellinen ja kuvat pikkiriikkisiä ja suttuisia. Nettisivujen latausajan nopeuttaminen kannattaa siis ottaa työnalle tänään mielummin kuin huomenna

Lue lisää siitä, miten voit parantaa sivujesi latausnopeutta.

Lähde: Semrush

Tutustu nyt Wepardin webhotelleihin, jossa nopeus on yksi pääprioriteeteistä!

  • Domainparkki

    Domainparkki

    4,03  + alv 24 %
  • Webhotelli Basic

    8,06  + alv 24 %
  • Webhotelli Pro

    13,71  + alv 24 %
  • webhotelli yritykselle

    Webhotelli Business

    32,26  + alv 24 %
  • Weebly kotisivukone

    Weebly kotisivukone

    18,15  + alv 24 %
  • Seikkailija

    0,00  + alv 24 %

Ratkaistu: WordPress + Elementor {“message”:”Server error, see Elementor => System Info”}”

Elementor Server error Muutamilla asiakkailla on tullut WordPress version 5.5 kanssa ongelmia ja viimeisimpänä listalle lisätään Elementor-lisäosa versiolla 2.9.9. Elementorin käyttäjät huomasivat, että uutta artikkelia lisätessä sivuille ilmeistyi koodi, joka päättyy...

FI-verkkotunnus ja sen edut yrityksen nettisivuston suunnittelussa ja toteutuksessa

Internetistä on tullut jopa hieman salakavalasti erittäin olennainen osa elämäämme ja yrityksille nettisivuston olemassa olo on yksi osa menestyksen edellytystä. Yrityksen nettisivuston luomisessa on otettava huomioon monia asioita, joista sieltä tärkeimmästä päästä...

Vinkkejä, kuinka luot käyttäjäystävälliset kotisivut!

Kotisivujen etusivu antaa ensimmäisen vaikutelman, jonka potentiaaliset asiakkaat saavat yrityksestä. Siksi on tärkeää tehdä siitä käyttäjäystävällinen ja visuaalisesti houkutteleva. Seuraavat asiat on hyvä pitää mielessä: pidä kotisivut yksinkertaisena. Kotisivusi...

Millaiset ovat hyvät kampaamon nettisivut?

Mitä ottaa huomioon kampaanon verkkosivujen kanssa? Siinä missä entisaikoina parturit ja kampaamot löytyivät paikallislehden tai puhelinluettelon sivuilta, on muidenkin yritysten tavoin nykyään miltei välttämätöntä löytyä myös netin kautta. Jotkut yrittäjät saattavat...

Onko yritykselläsi vanhanaikaiset nettisivut? Tarkista nämä seikat, jotta asiakkaat löytävät etsimänsä

Nettisivut ovat yritykselle se vaivattomin tapa tehdä digitaalista viestintää ja olla asiakkaiden tavoitettavissa. Silti vain harva yritys osaa tai tietää, miten yrityksen nettisivuista voi saada irti kaiken hyödyn. Tilastokeskuksen mukaan vähintään kymmenen henkilöä...

Asiakastarina: Habisol – Asuntokauppaa voi tehdä myös etänä

Asuntokauppaa voi tehdä myös etänä Habisolin perustaja Pauliina Heng rakastui Ranskan Rivieraan jo lapsena, kun perhe asui siellä isän työkomennuksen aikana 80-luvulla. Habisolin nykyinen liiketoiminta lähti käyntiin vuonna 2005, kun kaipuu seutua kohtaan ajoi...

Millaiset ovat hyvät yrityksen kotisivut?

Sanotaan, että mikäli yritys ei löydy internetistä, sitä ei ole olemassa. Tämä pitää hyvin paikkansa nykyajan hektisessä maailmassa, jossa kaikki on tarjolla muutamassa klikkauksessa. Ja jos ei ole, on mahdollisesti pudonnut markkinoilta käytännössä kokonaan. Lähes...

Maksutavat verkkokaupassa: mitä asiakkaalle tulisi tarjota?

Verkkokaupoista ostaminen on kovassa kasvussa, eikä trendiin ole luvassa muutosta lähitulevaisuudessa. Parhaimmillaan verkkoshoppailu on nopeaa, helppoa ja turvallista. Verkossa valikoima on usein suurempi kuin perinteisissä liikkeissä ja asiakkaan on helppo etsiä...

Miksi sivuni ei löydy hakukoneesta?

  Sivut on nyt tehty ja ne ovat tietenkin timanttiset. Mutta miksi niitä ei löydy Googlesta? Onneksi olkoon, olet yleisimmän kysymyksen ääressä, johon ihmiset etsivät meiltä apua. Hakukone, tuo ihana kamala työkalu. Asiakkaat, jotka eivät etsi tuotetta...

Tee nopeustesti oikein

Kun netti tuntuu hidastelevan, on aika tehdä nopeustesti. Internetin nopeustestejä löytyy moneen lähtöön; on kotimaisia ja kansainvälisiä, maksuttomia ja maksullisia. Netin nopeuteen vaikuttavat monet tekijät, kuten se, mihin aikaan päivästä olet verkossa, käytätkö...